SpanjeMarktplaats

Auteur Onderwerp: Aan te leveren documentatie voor aankoop van onroerend goed  (gelezen 661 keer)

Offline Pretender

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 25
  • Plaats: Sella
Aan te leveren documentatie voor aankoop van onroerend goed
« Gepost op: 10 februari 2018, 10:56:01 am »

Hallo allemaal,
We zijn bezig om een appartement te kopen. Om parkeerproblemen te voorkomen willen we ook een parkeeerplaats met trastero aankopen. Deze worden verkocht via of door de Solviabank. Inmiddels hebben al een reserveringsbedrag gestort. So far so good.   :))
Echter om de aankoop verder af te kunnen ronden willen ze de volgende documentatie van ons:
-Laatste belastingaangifte van ons allebei
-Laatste twee loonstroken of verklaring van pensionering?
-Recente uitdraai van de bankrekening waar de betaling vandaan gaat komen met vermelding van de namen en voldoende saldo voor de betaling

Van dat laatste hebben we wel vaker gehoord dat men dat nodig heeft, dus dat daar naar gevraagd wordt is heel normaal. Maar van de eerste 2 items zijn we echt van onze stoel gevallen. Ook onze gestor heeft dit niet eerder meegemaakt. Waar hebben ze dit voor nodig, moeten banken bij verkoop van immobilaria dit volgens de wetgeving vragen? Voor ons voelt dat echt als schending van onze privacy of er moeten goede argumenten zijn om het op te vragen. Kan een van jullie duidelijkheid geven of wat zijn jullie ervaringen met verkoop van immobilaria door een bank?

Offline lucky

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 9.644
  • Good luck
  • Plaats: Alzira
Re: Aan te leveren documentatie voor aankoop van onroerend goed
« Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2018, 12:14:36 pm »
-Laatste belastingaangifte van ons allebei
-Laatste twee loonstroken of verklaring van pensionering?
Zijn jullie residenten in Spanje ?



« Laatst bewerkt op: 10 februari 2018, 12:29:35 pm door lucky »

Offline Joshua

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 94
  • Plaats: Torrox
Re: Aan te leveren documentatie voor aankoop van onroerend goed
« Reactie #2 Gepost op: 10 februari 2018, 12:35:47 pm »
Betalen jullie cash of mbv hypotheek?

Offline Pretender

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 25
  • Plaats: Sella
Re: Aan te leveren documentatie voor aankoop van onroerend goed
« Reactie #3 Gepost op: 10 februari 2018, 13:09:26 pm »
Wij zijn resident en hebben geen hypotheek nodig. Het gaat hier om een garage en trastero. Niet om het appartement.

Offline roelant

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.297
  • Plaats: Vic,BCN.
Re: Aan te leveren documentatie voor aankoop van onroerend goed
« Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2018, 13:26:41 pm »
Je moet aan kunnen tonen waar het geld vandaan komt(daar bedoel ik niet jullie rekening mee,dat is duidelijk),oftewel hoe je eraan bent gekomen.Dit is sinds een paar jaar wettelijk verplicht,om witwassen te voorkomen,eigenlijk om allerhande criminele en/of terreeur verbonden zaken makkelijker op te kunnen sporen.Je belastingaangifte is nodig om te kijken of het geld bekend is bij Belastingdienst etc...
Kijk uit met je gestor,als hij dit niet weet kunnen andere zaken misschien ook niet bekend zijn bij hem...

Offline U2brutus

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 332
  • Plaats: Sitges
Re: Aan te leveren documentatie voor aankoop van onroerend goed
« Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2018, 19:57:58 pm »
Wij zijn bezig om een huurcontract voor een andere woning te krijgen. Deze woning blijkt van La Caixa te zijn en als je ziet wat die van je willen weten ..........!? Maar geen informatie verstrekken betekent ook geen huurcontract.

Offline Pretender

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 25
  • Plaats: Sella
Re: Aan te leveren documentatie voor aankoop van onroerend goed
« Reactie #6 Gepost op: 10 februari 2018, 20:01:53 pm »
Ok, dank je wel Roelant. Ik begrijp de intentie, maar voor de aanschaf van een parkeerplaats blijf ik het overdreven vinden. Ook zou m.i. die controle bij de belastingdienst, dus overheid moeten liggen ( Is via de ibi bv in combinatie met de aangifte heel simpel te doen, kwestie van computers aan elkaar koppelen). Ipv dat je je hele hebben en houwen aan een bank, een commerciele instelling,  moet overhandigen. En hoe controleren ze de overdracht van onroerend goed als deze door een particulier of makelaar verkocht wordt? Dan vindt er toch ook geen uitwisseling van die gegevens plaats?  Ik zie het al voor me, dat zou een hoop gedoe geven haha.

Offline roelant

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.297
  • Plaats: Vic,BCN.
Re: Aan te leveren documentatie voor aankoop van onroerend goed
« Reactie #7 Gepost op: 10 februari 2018, 20:40:41 pm »
Elke overdracht van onroerend goed wordt geregistreerd doordat er overdrachtsbelasting verschuldigd is.
Ook dmv van inschrijving van de koopakte in het eigendomsregister;daarvoor is het dan ook noodzakelijk dat er bij een Notaris getekend wordt,niet op het kantoor van de makelaar zeg maar.
Het is trouwens een europeses regeling,niet alleen spaans.Internationale transakties van meer dan (dacht ik,weet het bedrag niet zeker maar het is laag) 3000€ staan onder controle van de nationale centrale banken.
Ook mag je niet méér als 2500€ kontant betalen zónder één of ander bewijs waar het geld vandaan komt.


Offline Menno V

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 403
  • Plaats: Murcia
Re: Aan te leveren documentatie voor aankoop van onroerend goed
« Reactie #8 Gepost op: 11 februari 2018, 10:09:45 am »
Yep vadertje staat zal u meer en meer controleren en u zal meer en meer eigendom zijn van de staat. Soms denk ik dat dit de beste tijd is om te leven. Geen armoede, geen lijfeigendom of als een fabriekslaaf als mijn opa, en nog niet een staat die alles van je weet met alle bijkomende gevaren. Ik voorzie een overheid die in de toekomst totale controle heeft over zijn burgers, we worden als kikkers langzaam gekookt.

Offline roelant

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.297
  • Plaats: Vic,BCN.
Re: Aan te leveren documentatie voor aankoop van onroerend goed
« Reactie #9 Gepost op: 11 februari 2018, 11:17:26 am »
daarom is die blockchain techniek in opkomst,om dat te voorkomen.

Offline Pretender

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 25
  • Plaats: Sella
Re: Aan te leveren documentatie voor aankoop van onroerend goed
« Reactie #10 Gepost op: 11 februari 2018, 12:29:25 pm »

@Menno: Ja daar wordt ik soms ook wat kriegel van, maar probeer te geloven in de goede intenties (hoewel door de PP en Rajoy wordt dat soms wel een hele grote uitdaging) dat ze in dit geval het criminele geld willen traceren. Dat levert uiteindelijk voor iedereen wat op. Minder criminaliteit en wie weet minder belasting of wat extra geld voor de gezondheidszorg. Ik weet het klinkt mss wat naief, maar het maakt het leven er een stuk zonniger op.


@ Roelant, je schreef:
Quote (selected)
Elke overdracht van onroerend goed wordt geregistreerd doordat er overdrachtsbelasting verschuldigd is.
Ook dmv van inschrijving van de koopakte in het eigendomsregister;daarvoor is het dan ook noodzakelijk dat er bij een Notaris getekend wordt,niet op het kantoor van de makelaar zeg maar.
Het is trouwens een europeses regeling,niet alleen spaans.Internationale transakties van meer dan (dacht ik,weet het bedrag niet zeker maar het is laag) 3000€ staan onder controle van de nationale centrale banken.

Ook mag je niet méér als 2500€ kontant betalen zónder één of ander bewijs waar het geld vandaan komt.


Ik had nog niet eens aan de overdrachtsbelasting gedacht, daarmee wordt de controle door de overheid nog makkelijker. Des te vreemder ik het vind dat ik mijn hele hebben en houden moet opsturen naar de Solvia bank. Ik weet overigens niet of Solvia een nationale centrale bank is. Ik ga er van uit van niet omdat zij toch een echte commerciele bank zijn.
Dat verder alles via de notaris loopt en de rest van je betoog is mij bekend. Maar bedoelde je eea in het algemeen of bedoelde je te zeggen dat als er een verkoop van onroerend goed plaatsvind tussen particulieren, de notaris die check dient uit te voeren vwb crimineel geld? Bedoelde je dat niet, dan is dat ook een bevestiging dat datgene wat je aan de bank aan moet leveren een farce is en kom je toch weer terug bij de overdrachtsbelasting wil je een dekkend systeem hebben.

Offline roelant

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.297
  • Plaats: Vic,BCN.
Re: Aan te leveren documentatie voor aankoop van onroerend goed
« Reactie #11 Gepost op: 11 februari 2018, 13:43:48 pm »
Nogmaals,het zijn dus EUROPESE regels,misschien zelfs ook verder als Europa.In elk geval USA houdt strenge controles.
Pretender,er bestaat niet zoiets als verkoop van onroerend goed tussen partikulieren,zónder tussenkomst van een Notaris.Het zou dan omderhandse verkoop zijn,wat tussen de 2 betreffende partijen goed kan gaan maar wettelijk is de eigenaar diegene die in het kadaster/eigendoms Register wordt genoemd.Die inschrijving is alleen mogelijk als de koopakte een Notaris gepasseerd is.Daarom is zo´n knakker ook zo belangrijk,hij ziet er inderdaad op toe dat alles volgens de wet verloopt.
Solvia is de makelaarstak van Banco Sabadell.Met centrale bank bedoel ik in het geval van Spanje de Banco Central de España,in NL de Nederlandse Bank.Dat zijn de laatste controlerende organismen,álle gewone banken zoals Caixa,Sabadell zijn verplicht transakties van meer dan 3000€ te melden daar.Dat gaat sowieso automatisch dus er is geen ontsnappen aan.Ook worden zij geacht ahw een vooronderzoek te doen;vandaar dat ze die papierwinkel aan je vragen ondanks dat je géén hipotheek aanvraagt(dan vragen ze trouwens nóg meer dingen).
Het is dus gewoon gebeurt omdat jij de betaling van een bedrag hoger als 3000 via een bank doet;cash is voor zo´n bedrag inmiddel verboden,er zijn althans veel restrikties voor(je moet óók weer allerlei verklaringen etc aandragen als je iets kontant betaald).
Al deze regels stammen uit de  tijd van de aanslagen in New York.Alleen duurt het vaak enorm lang voordat ze van kracht gaan en daarbij werd er in Spanje niet zo nauw gekeken,maar zo sinds 2010 is het vrij streng geworden.Ook zal de toenemende digitalisering ermee van doen hebben.

Offline Pretender

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 25
  • Plaats: Sella
Re: Aan te leveren documentatie voor aankoop van onroerend goed
« Reactie #12 Gepost op: 11 februari 2018, 18:23:52 pm »

Sorry, ik ben bang dat ik niet goed duidelijk heb kunnen maken wat precies mijn punt is. Het gaat mij niet onderhandse verkoop zoals je dat doet met een auto. Dat onroerend goed via de notaris moet lopen ook in het geval er sprake is van 2 particuliere partijen is logisch, eea moet tenslotte formeel geregistreerd worden. Dat een bank een transactie van 3000,00 euro of meer moet melden is mij ook bekend. Het gaat mij echt niet om het ontsnappen aan controle enz.


Waar mij het om gaat is dat een commerciele instelling, in dit geval een bank, een voorcontrole op een dergelijke wijze moet (of hebben ze er zelf voor gekozen om het zo te doen?) doen vind ik niet kunnen. Het zou wat mij betreft moeten blijven bij de recente uitdraai van de bankrekening waar de betaling vandaan gaat komen.
De andere twee items, je loonstrook en belastingaangifte, vind ik echt te ver gaan en hoort bij de overheid thuis.
Een bank blijft tenslotte een commerciele instelling die nu privacy gevoelige informatie krijgt waar ze misbruik van kunnen maken. Je geeft je belastingaangifte toch ook niet af aan de garagehouder waar je een nieuwe auto hebt gekocht. 


Offline roelant

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.297
  • Plaats: Vic,BCN.
Re: Aan te leveren documentatie voor aankoop van onroerend goed
« Reactie #13 Gepost op: 11 februari 2018, 18:41:45 pm »
Een auto kan ook niet onderhands verkocht worden,althans niet wil je hem op of van jouw naam zetten7halen.Hierbij óók weer belasting betalen,waardoor het gecontroleerd kan worden.
Het gaat erom dat banken verplicht zijn om die gegevens op te vragen als een klant een transaktie van een bepaald minimum bedrag gaat doen.Je gegevens zijn beschermd door een speciale wet daarvoor.
De bank in kwestie zal je zéker toestemming vragen om die gegevens te mogen gebruiken om je bv offertes te sturen van hun produkten.Soms doen ze dat heel irritant:in plaats van dat jij een hokje aankruist om je toestemming daartoe te verlenen,zit het formulier zodanig in elkaar dat indien je niets aangeeft,je automatisch toestemming geeft.De laatste jaren is er veel verbeterd en moeten banken etc zeer helder zijn in de omgang met klanten;dat soort valkuilen wordt niet meer toegestaan.

Offline Pretender

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 25
  • Plaats: Sella
Re: Aan te leveren documentatie voor aankoop van onroerend goed
« Reactie #14 Gepost op: 12 februari 2018, 18:15:39 pm »
Bedankt voor de extra toelichting. We hadden al besloten om de spullen aan te leveren. Want zoals U2brutus al aangaf voor het krijgen van een huurcontract, zal bij ons  als we niet alle informatie verstrekken de koop niet doorgaan en dat willen we natuurlijk ook niet ;)

 


Zoeken in het archief van 175.000 postings! Om te kunnen zoeken, dient u ingelogd te zijn.

Online status

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Advertentie SpanjeMarktplaats.nl

* Poll

Topic bestaat niet.

Sponsor lidmaatschap

Kies een kleur



Forumstandaard

Permanent