SpanjeMarktplaats

Auteur Onderwerp: UWV en digid  (gelezen 1664 keer)

Offline U2brutus

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.074
  • Plaats: Sitges (BCN), ES
Re: UWV en digid
« Reactie #15 Gepost op: 17 juni 2019, 14:22:33 pm »
Nu kan ik jullie misschien eens helpen, U2brutus!

Karin bedankt, maar helaas!

Ik dacht dat de procedure 'B) U ontvangt geen sms-code (activatie door middel van een eenmalige controle van uw ID-bewijs)' uitkomst zou brengen voor het DigiD account van mijn vrouw.
Helaas vergeten ze het belangrijkste te vermelden. Voor deze procedure moet je een NFC-chip in je telefoon hebben zitten. En de meeste toestellen van 2 jaar of ouder hebben deze chip niet en dan werkt het dus ook niet.

We gaan het UWV maar bellen en hen vragen om alle stukken voortaan maar weer per post te sturen.

Intussen hopen we maar dat BuZa inziet dat een mobiele desk voor paspoorten en DigiD hoogst noodzakelijk is om te voorkomen dat Nederlanders in het buitenland dure trips moeten maken om deze zaken te kunnen regelen.

Offline George van de Rebelleclub

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.081
  • Plaats: Pineda de Mar
Re: UWV en digid
« Reactie #16 Gepost op: 17 juni 2019, 14:57:00 pm »

Intussen hopen we maar dat BuZa inziet dat een mobiele desk voor paspoorten en DigiD hoogst noodzakelijk is om te voorkomen dat Nederlanders in het buitenland dure trips moeten maken om deze zaken te kunnen regelen.
Dat zal BuZa een worstje wezen. Zij zijn aan het bezuinigen en laten doordoor anderen (ons dus)voor de kosten opdraaien.  ]:(

Offline KarinInSpanje

  • Standaard Lidmaatschap
  • Nieuw
  • **
  • Berichten: 11
  • Plaats: Madrid
Re: UWV en digid
« Reactie #17 Gepost op: 17 juni 2019, 15:15:23 pm »
Hallo U2Brutus,

De chip is maar 1 optie. Ik heb de chip wel, en ook een telefoon die het in principe moest kunnen lezen, maar het lukte toch niet. Ik heb de app geactiveerd met sms, nadat ik mijn nieuwe digiD had... Dus een NIEUWE digiD aanvragen (inclusief ophalen activeringscode bij de ambassade), werkt ook.

Offline U2brutus

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.074
  • Plaats: Sitges (BCN), ES
Re: UWV en digid
« Reactie #18 Gepost op: 17 juni 2019, 19:57:38 pm »
Beste Karin, juist die SMS is ons probleem, want die wordt verstuurd naar een niet meer bestaand KPN nummer dat mijn vrouw ooit in NL had. En aanpassen van haar mobiele nummer kan niet vanuit het buitenland, zelfs niet met je gebruikersnaam en wachtwoord! Kortom, een catch22 waar we alleen uitkomen door naar Madrid of Nederland te gaan. Beide een beetje dure opties om een telefoonnummer gewijzigd te krijgen in een DigiD account dat men al heeft!?

Offline KarinInSpanje

  • Standaard Lidmaatschap
  • Nieuw
  • **
  • Berichten: 11
  • Plaats: Madrid
Re: UWV en digid
« Reactie #19 Gepost op: 17 juni 2019, 20:01:54 pm »
Ja. Inderdaad. Ik had nog het geluk dat we binnen een uur van de ambassade wonen...

Ik hoop dat jullie het op kunnen lossen: tijdelijk per post ontvangen, en dan hopelijk in de toekomst met een nieuwe digiD.

Ze hebben het systeem zo slecht doordacht!

Offline Carlo

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 213
  • Plaats: Alhama de Granada
Re: UWV en digid
« Reactie #20 Gepost op: 18 juni 2019, 13:16:43 pm »
Echt niet te geloven.

Vanmorgen bij de gemeente Maastricht mijn activeringscode opgehaald en geprobeerd de boel te activeren.
Daar ik wist dat ik mijn gebruikersnaam en wachtwoord die ik had gebruikt bij de aanvraag nodig had heb ik deze duidelijk opgeschreven om zeker te zijn dat het niet mis zou gaan.

Nou, dus wel.
Bij invullen en inloggen komt de tekst dat de combinatie van de 2 niet klopt (ben er zeker van dat ze wel kloppen) en ben nu al weer een half uur bezig en niks lukt. Na iedere 3 pogingen moet ik 15 minuten wachten. Niks werkt.
Al gebeld en hun oplossing was om een ander device te proberen. Heb dit tegen beter weten in wel geprobeerd maar uiteraard nada de nada.

Hun oplossing.....een nieuwe aanvraag doen maar een nieuwe afspraak bij de gemeente maastricht lukt niet meer binnen de periode dat ik in nl ben.


Ze kunnen dat digid nu echt in hun reet steken en nu schrijf ik het ook gewoon.
Ja, nederland heeft me weer eens boos gekregen en dat is al heeeeeel lang geleden
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2019, 13:22:37 pm door Carlo »

Offline KarinInSpanje

  • Standaard Lidmaatschap
  • Nieuw
  • **
  • Berichten: 11
  • Plaats: Madrid
Re: UWV en digid
« Reactie #21 Gepost op: 18 juni 2019, 13:43:08 pm »
Ongelofelijk  ]:( Dat ze je niet even de nieuwe activeringscode kunnen geven...het duurt maar een minuut! Hoe ver moet je reizen naar Madrid?

Offline roelant

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 9.563
  • Plaats: Vic,BCN.
Re: UWV en digid
« Reactie #22 Gepost op: 18 juni 2019, 14:03:46 pm »
Carlo,kan het zijn dat het iets met hoofd- of juist kleine letters te maken heeft?Waarschijnlijk niet maar ik vind het zo k*t voor je dat ik maar wat probeer mee te denken...

Offline Carlo

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 213
  • Plaats: Alhama de Granada
Re: UWV en digid
« Reactie #23 Gepost op: 18 juni 2019, 14:12:14 pm »
Karin, ik heb de nieuwe activeringscode gekregen zonder probleem.

Daarna moet je een stappenplan volgen dat begint met het invullen van de gebruikersnaam en wachtwoord dat je bij de aanvraag had ingevuld en nadat gedaan te hebben zeggen ze eenvoudig dat die niet kloppen, ongelooflijk want vul het precies zo in en zeker ook met de gevraagde hoofdletters etc.

Zijn gewoon een stelletje randdebielen die dit uitgevonden hebben en sorry voor de uitdrukking maar het is gewoon zo

Offline U2brutus

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.074
  • Plaats: Sitges (BCN), ES
Re: UWV en digid
« Reactie #24 Gepost op: 20 juni 2019, 11:34:32 am »
Carlo, ik leef met je mee en hoop persoonlijk zoiets gestoords nooit mee te hoeven maken. Knap dat je je zelfbeheersing heb weten te houden. Of mij dat gelukt zou zijn ............?

Uit alles blijkt maar weer dat ambtelijke instanties bijzonder veel moeite hebben om bij al hun bedenksels rekening te houden met Nederlanders die in het buitenland wonen! Het maakt bijna niet uit om welke dienst het gaat, maar het is buitengewoon treurig en frustrerend. En daar bovenop kwam natuurlijk nog eens de sluiting van vele consulaten, waardoor men voor deze "dienstverleningen" vaak verre en dus dure trips moet maken.

Mijn hoop is gevestigd op het overleg dat er gaande is met BuZa en dat de mobiele centers voor dit soort dienstverlening werkelijkheid gaan worden. Tenslotte doen ze dit ook al voor de paspoorten van minder valide mensen. Koud kunstje om dit uit te breiden lijkt mij.

Offline Carlo

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 213
  • Plaats: Alhama de Granada
Re: UWV en digid
« Reactie #25 Gepost op: 20 juni 2019, 12:01:22 pm »
Uiteindelijk is het toch voor elkaar. Zal proberen uit te leggen wat er wellicht debet aan was dat het niet lukte en hopelijk kunnen anderen hier hun voordeel mee doen.

De gebruikersnaam en wachtwoord die gekozen waren bij de aanvraag werden dus als fout weergegeven. De reden hoe dit kan was volgens digid (hulplijn) omdat bij mijn aanvraag het meer als een half uur duurde totdat ik de sms van hun ontving en toen was de pagina van digid al verlopen. Ik moest het aanvraagproces dus wederom opnieuw beginnen en moest ook weer een nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord kiezen.
Nu denkt digid dat de eerst gekozen gebruikersnaam en wachtwoord in hun systeem is blijven staan en dat daardoor de daarna gekozen inlogwoorden niet herkent werden, ik heb zelf helemaal geen verstand van informatica maar het lijkt me een raar verhaal, maar ok.
Een tweede mogelijke reden is volgens hun dat het device waarop ik inlogde al ooit eens is gebruikt voor digid-inlog en dat hierdoor de nieuwe gegevens die ik wilde gebruiken als fout werden bestempeld, ook dit lijkt me raar, maar zoals ik al zei, van mijn kant geen enkele kennis.

Met deze antwoorden ben ik toch nog maar eens teruggegaan naar de gemeente Maastricht in de hoop en met de uitleg van de verre reis dat ze toch wat konden doen en warempel, soms moet je geluk hebben met de dienstdoende ambtenaar.

Hij heeft op de gemeentecomputer de hele aanvraag opnieuw gedaan en tegelijkertijd de digidlijn gebeld, hij kon dus direct een nieuwe activeringscode krijgen en ik hoefde dus geen nieuwe afspraak te maken.

De ambtenaar was bereid de helpende hand  toe te steken nadat ik hem vertelde dat vele nederlanders lange reizen moeten maken en dan tegen dit soort problemen oplopen, ik zou anderen dus aanraden om zo'n relaas bij hun documenten mee te nemen om de gemeente ambtenaren te kunnen aangeven dat dit onacceptabel is en zo hun hulp te krijgen, wat mij dus uiteindelijk gelukt is.

Ben wel benieuwd hoe het dadelijk gaat als ik thuis kom, want bij de nieuwe aanvraag kreeg ik de sms echt binnen 3 seconden op mijn spaanse mobiel maar in spanje duurde dat de eerste keer 40 minuten en de tweede keer ook erg lang.

wordt vervolgd

« Laatst bewerkt op: 20 juni 2019, 12:07:24 pm door Carlo »

 

Zoeken in het archief van 175.000 postings! Om te kunnen zoeken, dient u ingelogd te zijn.

Online status

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Advertentie SpanjeMarktplaats.nl

* Poll

Topic bestaat niet.

Kies een kleur



Forumstandaard

Permanent