SpanjeMarktplaats

Auteur Onderwerp: UWV en digid  (gelezen 988 keer)

Offline Jack

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 919
  • Plaats: Xabia / Javea
UWV en digid
« Gepost op: 16 mei 2019, 15:36:15 pm »
Duizenden Nederlanders in het buitenland dupe van nieuwe DigiD eisen


https://inspanje.nl/zakennieuws/11688/duizenden-nederlanders-in-het-buitenland-dupe-van-nieuwe-digid-eisen/


Dit is op te lossen door het activeren van de DigiD app, tenminste voor mijn vrouw werkte dat.

Offline U2brutus

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.042
  • Plaats: Sitges (BCN), ES
Re: UWV en digid
« Reactie #1 Gepost op: 16 mei 2019, 18:42:45 pm »
Jack, het is mooi dat je vrouw het nog heeft kunnen regelen met de App, maar het is een zooitje en mijn vrouw wordt daar nu de dupe van. Wij hadden destijds in Nederland onze pre-paid nummers aan DigiD toegevoegd voor wij naar Spanje vertrokken. Wij gebruikten deze nummers eigenlijk alleen als we in Nederland waren om daar dan lokaal te kunnen bellen.
Helaas gebeurde dat meestal via mijn nummer en na verloop van tijd ontdekten wij dat de pre-paid van mijn vrouw niet meer werkte. Deze was van KPN en als je dan in een paar maanden geen SMS verstuurd of een gesprek voert dan vervalt je beltegoed ............. en je nummer! :o


Nu dachten wij dat het geen probleem was, want inloggen bij DigiD kon prima met alleen een gebruikersnaam en wachtwoord. Maar we hadden natuurlijk geen weet van de snode plannen van de UWV rakkers die er nu in 1 klap voor hebben gezorgd dat inloggen alleen nog maar kan met de extra verificatie-code via SMS. En vanuit het buitenland kun je NIET je nummer wijzigen, dus is de UWV site voor mijn vrouw onbereikbaar geworden, terwijl juist zij daar regelmatig moet inloggen om haar betalingsoverzicht en jaaropgaaf te kunnen downloaden. :'(


En geen enkele waarschuwing vooraf en zonder dit artikel hadden wij er dus nog steeds niets van geweten! Typisch weer een ambtenarenstreek die het verrotten om te denken aan de consequenties voor mensen die buiten Nederland leven. Waarschijnlijk een gevolg van de recent hack waar gegevens(CV's) van 117.000 klanten zijn gestolen!? Prima hoor, maar laat tenminste iets weten voor je zoiets doet! ):D


Gelukkig is er een nummer beschikbaar waar je kunt verzoeken om de digitale post weer naar normale post om te zetten. Dat gaan we dus maar doen, want ik ben echt niet van plan om voor die steenezels naar Nederland te reizen om dit te fiksen. ]:(


Oh ja, de App installeren gaat ook niet want dat kan alleen met het geregistreerde nummer, dat dus verlopen en niet meer beschikbaar is dankzij KPN. Mijn pre-paid van T-Mobile blijft gelukkig wel eeuwig zijn tegoed en nummer behouden.


En nu maar wachten tot we bij het UWV ook mogen inloggen met Cl@ve, zoals bij de SVB blijkbaar al wel kan! Dat kan een jaartje of zo duren, misschien iets langer? :-\

Offline roelant

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 9.486
  • Plaats: Vic,BCN.
Re: UWV en digid
« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2019, 20:31:07 pm »
Is het iemand al gelukt in te loggen met cl@ve op SVB inmiddels?

Offline George van de Rebelleclub

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.070
  • Plaats: Pineda de Mar
Re: UWV en digid
« Reactie #3 Gepost op: 17 mei 2019, 07:20:56 am »
Is het iemand al gelukt in te loggen met cl@ve op SVB inmiddels?
Dit is helaas (nog) niet mogelijk.

Offline Lucia Annet

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 183
Re: UWV en digid
« Reactie #4 Gepost op: 17 mei 2019, 09:00:41 am »
Ik heb het net even uitgeprobeerd en ik kan nog zonder problemen inloggen met alleen gebruikersnaam en wachtwoord. Mijn inloggevens staan op BASIS en dan verandert er niets en blijft alles bij het oude. Zou ik dit veranderen dan moet ik via een app inloggen, maar dat doe ik dus mooi niet. Ik moet nu wel zelf aangeven dat ik via gebruikersnaam en wachtwoord wil inloggen waar dat voorheen standaard was. Nu wijzen ze je eerst naar de app, maar het kan dus nog wel op de oude manier. Succes.

Offline Menno V

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 687
  • Plaats: Murcia
Re: UWV en digid
« Reactie #5 Gepost op: 17 mei 2019, 10:49:05 am »
Ik heb geen problemen met de belastingdienst of mijnoverheid, gewoon login en password, dus ik mag hopen dat er daar geen sms nonsense komt met brieven ed. Heeft iemand trouwens die DIGID app werkend op android? Ik probeer mijn paspoort in te lezen maar dat lukt dus niet. Paspoort van 2018, uitgegeven hier in Madrid. Kan geen verbinding leggen met mijn paspoort. Volgens mij zit er een chip in, maar wie weet.

Offline U2brutus

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.042
  • Plaats: Sitges (BCN), ES
Re: UWV en digid
« Reactie #6 Gepost op: 17 mei 2019, 11:09:29 am »
Ik heb het net even uitgeprobeerd en ik kan nog zonder problemen inloggen met alleen gebruikersnaam en wachtwoord.

Lucia en Menno, ook bij het UWV? Zij zijn namelijk degenen die het inloggen via DigiD op hun website veranderd hebben zonder hun klanten vooraf te informeren. Alle andere instanties die met DigiD werken laten de keuze gewoon over aan hun klanten, of ze wel of geen SMS verificatie willen.

Offline U2brutus

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.042
  • Plaats: Sitges (BCN), ES
Re: UWV en digid
« Reactie #7 Gepost op: 17 mei 2019, 12:03:03 pm »
Dit is helaas (nog) niet mogelijk.

Klopt!
Als je bij de SVB wilt inloggen met een buitenlands E-ID staat er vermeldt dat je je BSN nodig zult hebben.
De volgende pagina vraagt niet naar je BSN maar wel naar je DNIe, waarna je op Confirmar moet klikken.
Alleen .................................... kun je nergens een DNIe invullen!? :o :P :'( ):D

Offline KarinInSpanje

  • Standaard Lidmaatschap
  • Nieuw
  • **
  • Berichten: 11
  • Plaats: Madrid
Re: UWV en digid
« Reactie #8 Gepost op: 10 juni 2019, 11:35:07 am »
Is iemand er al uit, hoe we de DigiD app vanuit het buitenland kunnen activeren? Mijn telefoon herkent de chip in mijn paspoort niet (10x geprobeerd). Een telefoonnummer toevoegen kan vanuit het buitenland ook niet. Ik krijg bericht dat ik het in mijn gemeente moet proberen. Maar ik ben natuurlijk nergens ingeschreven.
Er staat in het artikel dat men ervoor naar Nederland moet reisen...maar hoe krijgen we in Nederland de code? Ik heb geen Nederlandse telefoon meer. Ik moet mijn UWV z.s.m. inzien!

Alvast bedankt voor de hulp!

Offline U2brutus

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.042
  • Plaats: Sitges (BCN), ES
Re: UWV en digid
« Reactie #9 Gepost op: 10 juni 2019, 16:05:33 pm »
Ik heb geen Nederlandse telefoon meer. Ik moet mijn UWV z.s.m. inzien!
Krankzinnige situatie die het UWV in hun kortzichtigheid hebben veroorzaakt. En er is geen andere oplossing dan die jij noemde, je moet inderdaad naar Nederland en dan ook nog naar een gemeente die dit mag uitvoeren, want dit kan niet in iedere gemeente!

Mijn vrouw heeft exact hetzelfde probleem, maar wij gaan nu dus telefonisch verzoek indienen om alles weer per post te mogen ontvangen! Dat kan dus weer wel. ):D ):D

Offline KarinInSpanje

  • Standaard Lidmaatschap
  • Nieuw
  • **
  • Berichten: 11
  • Plaats: Madrid
Re: UWV en digid
« Reactie #10 Gepost op: 16 juni 2019, 20:46:26 pm »
Nu kan ik jullie misschien eens helpen, U2brutus!

Ik heb namelijk antwoord van digiD.nl gehad. Zelf heb ik het uiteindelijk opgelost door een nieuwe DigiD aan te vragen - maar dan moet je wel naar de Nederlandse Ambassade in Madrid. Met de nieuwe DigiD lukt het wel. Maar er zijn ook andere opties...Ik hoop dat er wat nuttigs bij staat voor jullie geval! Sterke ermee iedereen:

"U geeft aan in het buitenland te wonen en niet te beschikken over de controle via sms of de DigiD app, zodat u niet kunt inloggen bij verschillende overheidsinstanties. U verzoekt ons de activeringscode van de DigiD app of controle via sms te sturen naar een ander adres.

Om veiligheidsredenen is het niet mogelijk de brief met uw DigiD activeringscode naar een ander adres te sturen.
Bij een aanvraag stuurt DigiD een activeringscode naar het adres dat in de Basisregistratie Personen (BRP) geregistreerd staat. Het versturen van de activeringscode is onderdeel van de beveiliging van DigiD.
Omdat Nederlanders die in het buitenland wonen niet zijn opgenomen in de BRP, kunnen zij geen controle via sms aanvragen)*.

*) Uitzondering: Wanneer u beschikt over de DigiD app die per brief is geactiveerd of wanneer u uw inlogniveau heeft verhoogd naar 'Substantieel' door een eenmalige controle van uw identiteitsbewijs, is het wel mogelijk om de controle via sms aan te vragen vanuit het buitenland. Volg hiervoor de volgende stappen:

1. Ga naar 'Mijn DigiD' en log in.
2. Kies voor 'Controle via sms activeren'.
3. Selecteer 'Direct via de DigiD app'
4. Voer uw telefoonnummer in en klik op 'Volgende'.
5. Vul de 6-cijferige sms-code in.
6. Scan de QR-code op het scherm met behulp van de DigiD app.
7. Klik op 'Activeren' in de DigiD app.
8. Vul uw pincode in op de DigiD app.
 
De controle via sms is nu geactiveerd.

Wat betekent het voor u?
Beschikt u niet over de juiste DigiD app? Vraag dan een nieuwe DigiD inclusief de controle via sms aan. 

Let op: als u een nieuwe DigiD aanvraagt buiten Nederland dan moet u zich binnen 30 dagen na de aanvraag melden bij een DigiD balie voor het ophalen van uw activeringscode. Met de activeringscode en uw gebruikersnaam en wachtwoord kunt u uw DigiD activeren.

Heeft u de controle via sms nodig om in te loggen bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) en bent u niet in de gelegenheid om een nieuwe DigiD via het balie-proces aan te vragen, maak dan gebruik van DigiD Machtigen.

Let op: Wanneer u wilt inloggen bij de website van DigiD Machtigen dient u nog wel in te kunnen inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord, wat alleen kan als uw voorkeur inlogniveau op 'Basis' staat. Daarnaast moet de gemachtigde beschikken over een geactiveerde DigiD met de controle via sms of een geactiveerde DigiD app.

Het activeren van de DigiD app vanuit het buitenland, kan op twee manieren.
Wat heeft u nodig?

Een actieve DigiD.
Een smartphone of tablet die draait op Android (minimaal versie 6.0) of iOS (minimaal versie 10).
Welke stappen volgt u?

Download de DigiD app via de officiële appstores.
Open de DigiD app en klik op 'Start'.
Klik op 'Volgende'.
Vul uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord in en klik op 'Volgende'.
Klik nogmaals op 'Volgende'.
Afhankelijk van de configuratie van uw DigiD-account zijn er nu twee verschillende manieren om uw DigiD app te activeren:

A) U ontvangt een sms-code

Voer de sms-code in de DigiD app in en klik op 'Volgende'.
Kies een pincode om voortaan mee in te loggen. Voer ter bevestiging de gekozen pincode nogmaals in.
De DigiD app is nu geactiveerd.
Opmerking: Heeft u inmiddels een ander telefoonnummer waardoor u de sms-code niet ontvangt maar kunt u nog wel inloggen bij 'Mijn DigiD' met uw gebruikersnaam en wachtwoord? Verwijder dan de controle via sms via 'Mijn DigiD' en start de activatie van de DigiD app opnieuw. U krijgt dan de mogelijkheid de DigiD app te activeren door middel van de eenmalige controle van uw ID-bewijs indien u voldoet aan de vereisten (zie B.).

B) U ontvangt geen sms-code (activatie door middel van een eenmalige controle van uw ID-bewijs)

Wilt u de DigiD app activeren door middel van een eenmalige controle van uw identiteitsbewijs? Klik dan op 'Ja, doorgaan' (let op: deze manier is alleen geschikt voor Android-toestellen in combinatie met een geldig Nederlands ID-bewijs (rijbewijs afgegeven na 14 november 2014, paspoort of identiteitskaart)).
Kies een pincode om voortaan mee in te loggen. Voer ter bevestiging de gekozen pincode nogmaals in.
Wanneer de DigiD app hierom vraagt, legt u uw apparaat met de achterkant op uw ID-bewijs. De meeste apparaten geven een geluidssignaal als er verbinding met de chip is gemaakt.
Laat uw apparaat ongeveer 10 seconden op het ID-bewijs liggen. Op het scherm van uw telefoon of tablet ziet u de voortgangsmeter vollopen.
Zodra de meter vol is, klikt u op 'OK'. Hiermee heeft DigiD uw identiteitsbewijs succesvol gecontroleerd en is uw DigiD app geactiveerd.
Wat kunt u doen als beide opties niet beschikbaar zijn?
Wanneer bovenstaande opties voor u niet beschikbaar zijn, kunt u er voor kiezen om een nieuwe DigiD aan te vragen. Wanneer u in het buitenland woont, is een nieuwe DigiD standaard voorzien van de controle via sms. Zodra u uw DigiD heeft geactiveerd kunt u de DigiD app activeren door middel van de controle via sms.

Wanneer de controle van uw ID bewijs niet lukt, probeer dan het volgende:

Ga na of de NFC-lezer op uw telefoon of tablet is ingeschakeld en leg uw apparaat met de achterkant op uw identiteitsbewijs. Mogelijk is de afstand tussen de NFC-lezer en de chip in uw identiteitsbewijs te groot. Vaak helpt het dan om uw apparaat over het bewijs te verschuiven totdat er een verbinding is.
Als er een hoesje om uw telefoon of tablet zit, verwijder dan het hoesje en probeer het nogmaals. De meeste apparaten geven een geluidssignaal als er verbinding wordt gemaakt met de chip in het bewijs
Het kan zijn dat het NFC-radiosignaal wat door de NFC chip wordt uitgezonden verstoord wordt door het magnetisch veld van een stalen frame van een tafel (of een ander metaal object in de buurt) waardoor de controle van uw ID-bewijs niet lukt. Leg het ID-bewijs in uw hand en probeer op deze wijze het ID-bewijs uit te lezen.
Lukt dit niet? Dan adviseren wij u om de app te sluiten en het nogmaals te proberen.

Let op: Bij Samsung toestellen werkt de NFC-lezer niet als u uw telefoon in de 'Spaarstand' heeft staan. Schakel de 'Spaarstand' uit, sluit de DigiD app af en open de DigiD app opnieuw.

Aanvragen DigiD  vanuit het buitenland
Woont u in het buitenland? Dan zijn er 2 mogelijkheden om een DigiD aan te vragen:

1.    Online via de Sociale Verzekeringsbank
Bent u klant van de SVB en ontvangt u een AOW-pensioen? Dan kunt u online een DigiD aanvragen. Dat regelt u zo:

Ga naar de website van de SVB.
Klik op 'Inloggen' en vervolgens op 'Help'.
Kies voor de optie 'Meer informatie over Mijn SVB'.
Klik onder 'Veelgestelde vragen' voor 'Heeft u geen DigiD?'.
Klik op 'U woont buiten Nederland'.
Op de volgende pagina kiest u voor 'Lees meer over DigiD aanvragen via Mijn SVB'.
Klik op 'Uw DigiD aanvragen'.
Volg de stappen zoals beschreven op de website. Onthoud uw gekozen gebruikersnaam en wachtwoord goed!
2.    Via een DigiD balie

Als u in het buitenland woont en de Nederlandse nationaliteit bezit, kunt u een DigiD aanvragen via de website van DigiD. U dient dan wel aan de volgende voorwaarden te voldoen:

U woont in het buitenland.

U beschikt over de Nederlandse nationaliteit.

U heeft een geldig Nederlands paspoort of Nederlandse identiteitskaart.

U heeft een burgerservicenummer (BSN).

U staat ingeschreven in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI).*

U beschikt over een telefoonnummer waarop u zowel in het buitenland als in Nederland (gesproken) sms-berichten kunt ontvangen.**

U heeft een e-mailadres.

Welke stappen volgt u?

Ga naar de website van DigiD en kies voor 'Aanvragen'.
Kies tijdens de aanvraag voor 'Ik woon buiten Nederland'. Onthoud uw gebruikersnaam en wachtwoord goed.
Na het afronden van de aanvraag ontvangt u een baliecode (per e-mail en sms). Met de baliecode gaat u binnen 30 dagen na de datum van de aanvraag naar één van de DigiD balies om uw DigiD activeringscode te ontvangen.
Met de activeringscode en uw gebruikersnaam en wachtwoord kunt u vervolgens uw DigiD activeren via de DigiD website.
Neem het volgende mee naar de balie:

uw baliecode.

uw Nederlands paspoort of identiteitskaart (waarvan u het documentnummer tijdens de aanvraag heeft ingevuld).

* Nederlanders die vóór 1 oktober 1994 naar het buitenland zijn verhuisd en sindsdien niet meer in Nederland hebben gewoond, hebben mogelijk geen burgerservicenummer. Controleer eerst uw inschrijving bij de RNI. Pas als u ingeschreven bent in de RNI komt u in aanmerking voor een DigiD via balie-uitgifte.

** Caribisch Nederland en de andere eilanden in het Caribisch gebied vormen een uitzondering op de mogelijkheid een DigiD aan te vragen via één van onze DigiD balies. Het is hiervoor van belang dat u een telefoon heeft waarop u zowel in Nederland als in het land van uw vestigingsadres sms-berichten uit Nederland kunt ontvangen. Het telefoonverkeer in het Caribisch gebied is helaas niet bestendig genoeg om altijd sms-berichten vanuit Nederland te ontvangen.


Let op! Het is mogelijk dat u eerst een afspraak moet maken met de betreffende balie om langs te komen voor het ontvangen van uw DigiD activeringscode. Informeer hiervoor bij de betreffende balie.

Kijk op de website van DigiD voor meer informatie over de op dit moment beschikbare balies.

Zonder DigiD zaken regelen vanuit het buitenland.
U bent wettelijk niet verplicht om DigiD te gebruiken. Wilt u vanuit het buitenland zonder DigiD zaken regelen met een bepaalde instantie? Dan adviseren wij u om contact op te nemen met die instantie voor een alternatief.

Vragen
Heeft u vragen of opmerkingen? Reageer dan op deze e-mail. U kunt ons ook bellen op telefoonnummer 088-123 65 55 van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 22.00 uur.

Met vriendelijke groet,

Helpdesk DigiD"

Offline Carlo

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 191
  • Plaats: Alhama de Granada
Re: UWV en digid
« Reactie #11 Gepost op: 16 juni 2019, 21:50:03 pm »
Ik lees en lees en ben echt nog van de pen en papier en app hier en app daar, het is voor mij en denk voor velen echt abacadabra.

Op hoop van zegen en zien waar het schip strandt wordt zo'n operatie voor mij.
Als ik dan op het einde lees, " heeft u vragen of opmerkingen" dan zou ik bijna willen beschrijven wat ze met hun digid-procedure kunnen doen.

Kan het uwv al niet luchten of zien en nu deze zoveelste onzin-streek weer van ze.

Thx Karin, ga het iig printen en meenemen zo


Offline KarinInSpanje

  • Standaard Lidmaatschap
  • Nieuw
  • **
  • Berichten: 11
  • Plaats: Madrid
Re: UWV en digid
« Reactie #12 Gepost op: 16 juni 2019, 21:59:26 pm »
Ja, Carlo. Het is inderdaad een hele klus! Ik ben eigenlijk blij dat ik het heb weten op te lossen VOORdat ik dat bericht van digid.nl kreeg. In mijn geval kon ik - doordat ik minder dan een uur van Madrid woon, bij de ambassade de activeringscode voor een nieuwe DigiD (die dan WEL per sms de app kan activeren) ophalen. Als dat voor jullie mogelijk is, zou ik die optie kiezen. Je moet wel eerst online de nieuwe DigiD aanvragen, en een afspraak maken voor het ophalen van de code bij de ambassade. De afspraak en code had ik al de volgende dag.

Over de andere opties kan ik zelf niets zeggen, behalve dat ik het tig keer heb geprobeerd met mijn smartphone, en dat werkte in mijn geval echt niet.

Sterkte ermee!

Offline Carlo

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 191
  • Plaats: Alhama de Granada
Re: UWV en digid
« Reactie #13 Gepost op: 16 juni 2019, 22:07:43 pm »
Ik heb al een balie-code en afspraak voor komende dinsdag in Maastricht, dus toen ik dit net las dacht ik , oh jee, hoop maar dat het straks allemaal werkt.
Was al een heel gedoe om zo'n afspraak te regelen en te zorgen dat je balie-code dan nog geldig is.

Ik vindt het echt hansworsten die dit bedacht hebben.

Offline KarinInSpanje

  • Standaard Lidmaatschap
  • Nieuw
  • **
  • Berichten: 11
  • Plaats: Madrid
Re: UWV en digid
« Reactie #14 Gepost op: 16 juni 2019, 22:14:38 pm »
Oh wow! Ik hoop inderdaad dat het werkt: ik twijfelde al of ik voor niets naar de ambassade zou gaan (en dat was maar een paar uur in de auto, en een ochtend vrijnemen van werk voor m'n man). Maar het is gelukt. Ik raad je aan om de activeringscode meteen in het kantoor te gebruiken. Als het niet werkt, kunnen ze je blijkbaar nog meteen een andere digiD en code aanvragen, zodat je niet terug hoeft (dat hebben ze tenminste in de ambassade gezegd)!

Sterkte!

 

Zoeken in het archief van 175.000 postings! Om te kunnen zoeken, dient u ingelogd te zijn.

Online status

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Advertentie SpanjeMarktplaats.nl

* Poll

Topic bestaat niet.

Kies een kleur



Forumstandaard

Permanent