SpanjeForum

Fora => Overheid => Topic gestart door: Jack op 16 mei 2019, 15:36:15 pm

Titel: UWV en digid
Bericht door: Jack op 16 mei 2019, 15:36:15 pm
Duizenden Nederlanders in het buitenland dupe van nieuwe DigiD eisen


https://inspanje.nl/zakennieuws/11688/duizenden-nederlanders-in-het-buitenland-dupe-van-nieuwe-digid-eisen/ (https://inspanje.nl/zakennieuws/11688/duizenden-nederlanders-in-het-buitenland-dupe-van-nieuwe-digid-eisen/)


Dit is op te lossen door het activeren van de DigiD app, tenminste voor mijn vrouw werkte dat.
Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: U2brutus op 16 mei 2019, 18:42:45 pm
Jack, het is mooi dat je vrouw het nog heeft kunnen regelen met de App, maar het is een zooitje en mijn vrouw wordt daar nu de dupe van. Wij hadden destijds in Nederland onze pre-paid nummers aan DigiD toegevoegd voor wij naar Spanje vertrokken. Wij gebruikten deze nummers eigenlijk alleen als we in Nederland waren om daar dan lokaal te kunnen bellen.
Helaas gebeurde dat meestal via mijn nummer en na verloop van tijd ontdekten wij dat de pre-paid van mijn vrouw niet meer werkte. Deze was van KPN en als je dan in een paar maanden geen SMS verstuurd of een gesprek voert dan vervalt je beltegoed ............. en je nummer! :o


Nu dachten wij dat het geen probleem was, want inloggen bij DigiD kon prima met alleen een gebruikersnaam en wachtwoord. Maar we hadden natuurlijk geen weet van de snode plannen van de UWV rakkers die er nu in 1 klap voor hebben gezorgd dat inloggen alleen nog maar kan met de extra verificatie-code via SMS. En vanuit het buitenland kun je NIET je nummer wijzigen, dus is de UWV site voor mijn vrouw onbereikbaar geworden, terwijl juist zij daar regelmatig moet inloggen om haar betalingsoverzicht en jaaropgaaf te kunnen downloaden. :'(


En geen enkele waarschuwing vooraf en zonder dit artikel hadden wij er dus nog steeds niets van geweten! Typisch weer een ambtenarenstreek die het verrotten om te denken aan de consequenties voor mensen die buiten Nederland leven. Waarschijnlijk een gevolg van de recent hack waar gegevens(CV's) van 117.000 klanten zijn gestolen!? Prima hoor, maar laat tenminste iets weten voor je zoiets doet! ):D


Gelukkig is er een nummer beschikbaar waar je kunt verzoeken om de digitale post weer naar normale post om te zetten. Dat gaan we dus maar doen, want ik ben echt niet van plan om voor die steenezels naar Nederland te reizen om dit te fiksen. ]:(


Oh ja, de App installeren gaat ook niet want dat kan alleen met het geregistreerde nummer, dat dus verlopen en niet meer beschikbaar is dankzij KPN. Mijn pre-paid van T-Mobile blijft gelukkig wel eeuwig zijn tegoed en nummer behouden.


En nu maar wachten tot we bij het UWV ook mogen inloggen met Cl@ve, zoals bij de SVB blijkbaar al wel kan! Dat kan een jaartje of zo duren, misschien iets langer? :-\
Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: roelant op 16 mei 2019, 20:31:07 pm
Is het iemand al gelukt in te loggen met cl@ve op SVB inmiddels?
Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: George van de Rebelleclub op 17 mei 2019, 07:20:56 am
Is het iemand al gelukt in te loggen met cl@ve op SVB inmiddels?
Dit is helaas (nog) niet mogelijk.
Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: Lucia Annet op 17 mei 2019, 09:00:41 am
Ik heb het net even uitgeprobeerd en ik kan nog zonder problemen inloggen met alleen gebruikersnaam en wachtwoord. Mijn inloggevens staan op BASIS en dan verandert er niets en blijft alles bij het oude. Zou ik dit veranderen dan moet ik via een app inloggen, maar dat doe ik dus mooi niet. Ik moet nu wel zelf aangeven dat ik via gebruikersnaam en wachtwoord wil inloggen waar dat voorheen standaard was. Nu wijzen ze je eerst naar de app, maar het kan dus nog wel op de oude manier. Succes.
Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: Menno V op 17 mei 2019, 10:49:05 am
Ik heb geen problemen met de belastingdienst of mijnoverheid, gewoon login en password, dus ik mag hopen dat er daar geen sms nonsense komt met brieven ed. Heeft iemand trouwens die DIGID app werkend op android? Ik probeer mijn paspoort in te lezen maar dat lukt dus niet. Paspoort van 2018, uitgegeven hier in Madrid. Kan geen verbinding leggen met mijn paspoort. Volgens mij zit er een chip in, maar wie weet.
Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: U2brutus op 17 mei 2019, 11:09:29 am
Ik heb het net even uitgeprobeerd en ik kan nog zonder problemen inloggen met alleen gebruikersnaam en wachtwoord.

Lucia en Menno, ook bij het UWV? Zij zijn namelijk degenen die het inloggen via DigiD op hun website veranderd hebben zonder hun klanten vooraf te informeren. Alle andere instanties die met DigiD werken laten de keuze gewoon over aan hun klanten, of ze wel of geen SMS verificatie willen.
Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: U2brutus op 17 mei 2019, 12:03:03 pm
Dit is helaas (nog) niet mogelijk.

Klopt!
Als je bij de SVB wilt inloggen met een buitenlands E-ID staat er vermeldt dat je je BSN nodig zult hebben.
De volgende pagina vraagt niet naar je BSN maar wel naar je DNIe, waarna je op Confirmar moet klikken.
Alleen .................................... kun je nergens een DNIe invullen!? :o :P :'( ):D
Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: KarinInSpanje op 10 juni 2019, 11:35:07 am
Is iemand er al uit, hoe we de DigiD app vanuit het buitenland kunnen activeren? Mijn telefoon herkent de chip in mijn paspoort niet (10x geprobeerd). Een telefoonnummer toevoegen kan vanuit het buitenland ook niet. Ik krijg bericht dat ik het in mijn gemeente moet proberen. Maar ik ben natuurlijk nergens ingeschreven.
Er staat in het artikel dat men ervoor naar Nederland moet reisen...maar hoe krijgen we in Nederland de code? Ik heb geen Nederlandse telefoon meer. Ik moet mijn UWV z.s.m. inzien!

Alvast bedankt voor de hulp!
Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: U2brutus op 10 juni 2019, 16:05:33 pm
Ik heb geen Nederlandse telefoon meer. Ik moet mijn UWV z.s.m. inzien!
Krankzinnige situatie die het UWV in hun kortzichtigheid hebben veroorzaakt. En er is geen andere oplossing dan die jij noemde, je moet inderdaad naar Nederland en dan ook nog naar een gemeente die dit mag uitvoeren, want dit kan niet in iedere gemeente!

Mijn vrouw heeft exact hetzelfde probleem, maar wij gaan nu dus telefonisch verzoek indienen om alles weer per post te mogen ontvangen! Dat kan dus weer wel. ):D ):D
Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: KarinInSpanje op 16 juni 2019, 20:46:26 pm
Nu kan ik jullie misschien eens helpen, U2brutus!

Ik heb namelijk antwoord van digiD.nl gehad. Zelf heb ik het uiteindelijk opgelost door een nieuwe DigiD aan te vragen - maar dan moet je wel naar de Nederlandse Ambassade in Madrid. Met de nieuwe DigiD lukt het wel. Maar er zijn ook andere opties...Ik hoop dat er wat nuttigs bij staat voor jullie geval! Sterke ermee iedereen:

"U geeft aan in het buitenland te wonen en niet te beschikken over de controle via sms of de DigiD app, zodat u niet kunt inloggen bij verschillende overheidsinstanties. U verzoekt ons de activeringscode van de DigiD app of controle via sms te sturen naar een ander adres.

Om veiligheidsredenen is het niet mogelijk de brief met uw DigiD activeringscode naar een ander adres te sturen.
Bij een aanvraag stuurt DigiD een activeringscode naar het adres dat in de Basisregistratie Personen (BRP) geregistreerd staat. Het versturen van de activeringscode is onderdeel van de beveiliging van DigiD.
Omdat Nederlanders die in het buitenland wonen niet zijn opgenomen in de BRP, kunnen zij geen controle via sms aanvragen)*.

*) Uitzondering: Wanneer u beschikt over de DigiD app die per brief is geactiveerd of wanneer u uw inlogniveau heeft verhoogd naar 'Substantieel' door een eenmalige controle van uw identiteitsbewijs, is het wel mogelijk om de controle via sms aan te vragen vanuit het buitenland. Volg hiervoor de volgende stappen:

1. Ga naar 'Mijn DigiD' en log in.
2. Kies voor 'Controle via sms activeren'.
3. Selecteer 'Direct via de DigiD app'
4. Voer uw telefoonnummer in en klik op 'Volgende'.
5. Vul de 6-cijferige sms-code in.
6. Scan de QR-code op het scherm met behulp van de DigiD app.
7. Klik op 'Activeren' in de DigiD app.
8. Vul uw pincode in op de DigiD app.
 
De controle via sms is nu geactiveerd.

Wat betekent het voor u?
Beschikt u niet over de juiste DigiD app? Vraag dan een nieuwe DigiD inclusief de controle via sms aan. 

Let op: als u een nieuwe DigiD aanvraagt buiten Nederland dan moet u zich binnen 30 dagen na de aanvraag melden bij een DigiD balie voor het ophalen van uw activeringscode. Met de activeringscode en uw gebruikersnaam en wachtwoord kunt u uw DigiD activeren.

Heeft u de controle via sms nodig om in te loggen bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) en bent u niet in de gelegenheid om een nieuwe DigiD via het balie-proces aan te vragen, maak dan gebruik van DigiD Machtigen.

Let op: Wanneer u wilt inloggen bij de website van DigiD Machtigen dient u nog wel in te kunnen inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord, wat alleen kan als uw voorkeur inlogniveau op 'Basis' staat. Daarnaast moet de gemachtigde beschikken over een geactiveerde DigiD met de controle via sms of een geactiveerde DigiD app.

Het activeren van de DigiD app vanuit het buitenland, kan op twee manieren.
Wat heeft u nodig?

Een actieve DigiD.
Een smartphone of tablet die draait op Android (minimaal versie 6.0) of iOS (minimaal versie 10).
Welke stappen volgt u?

Download de DigiD app via de officiële appstores.
Open de DigiD app en klik op 'Start'.
Klik op 'Volgende'.
Vul uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord in en klik op 'Volgende'.
Klik nogmaals op 'Volgende'.
Afhankelijk van de configuratie van uw DigiD-account zijn er nu twee verschillende manieren om uw DigiD app te activeren:

A) U ontvangt een sms-code

Voer de sms-code in de DigiD app in en klik op 'Volgende'.
Kies een pincode om voortaan mee in te loggen. Voer ter bevestiging de gekozen pincode nogmaals in.
De DigiD app is nu geactiveerd.
Opmerking: Heeft u inmiddels een ander telefoonnummer waardoor u de sms-code niet ontvangt maar kunt u nog wel inloggen bij 'Mijn DigiD' met uw gebruikersnaam en wachtwoord? Verwijder dan de controle via sms via 'Mijn DigiD' en start de activatie van de DigiD app opnieuw. U krijgt dan de mogelijkheid de DigiD app te activeren door middel van de eenmalige controle van uw ID-bewijs indien u voldoet aan de vereisten (zie B.).

B) U ontvangt geen sms-code (activatie door middel van een eenmalige controle van uw ID-bewijs)

Wilt u de DigiD app activeren door middel van een eenmalige controle van uw identiteitsbewijs? Klik dan op 'Ja, doorgaan' (let op: deze manier is alleen geschikt voor Android-toestellen in combinatie met een geldig Nederlands ID-bewijs (rijbewijs afgegeven na 14 november 2014, paspoort of identiteitskaart)).
Kies een pincode om voortaan mee in te loggen. Voer ter bevestiging de gekozen pincode nogmaals in.
Wanneer de DigiD app hierom vraagt, legt u uw apparaat met de achterkant op uw ID-bewijs. De meeste apparaten geven een geluidssignaal als er verbinding met de chip is gemaakt.
Laat uw apparaat ongeveer 10 seconden op het ID-bewijs liggen. Op het scherm van uw telefoon of tablet ziet u de voortgangsmeter vollopen.
Zodra de meter vol is, klikt u op 'OK'. Hiermee heeft DigiD uw identiteitsbewijs succesvol gecontroleerd en is uw DigiD app geactiveerd.
Wat kunt u doen als beide opties niet beschikbaar zijn?
Wanneer bovenstaande opties voor u niet beschikbaar zijn, kunt u er voor kiezen om een nieuwe DigiD aan te vragen. Wanneer u in het buitenland woont, is een nieuwe DigiD standaard voorzien van de controle via sms. Zodra u uw DigiD heeft geactiveerd kunt u de DigiD app activeren door middel van de controle via sms.

Wanneer de controle van uw ID bewijs niet lukt, probeer dan het volgende:

Ga na of de NFC-lezer op uw telefoon of tablet is ingeschakeld en leg uw apparaat met de achterkant op uw identiteitsbewijs. Mogelijk is de afstand tussen de NFC-lezer en de chip in uw identiteitsbewijs te groot. Vaak helpt het dan om uw apparaat over het bewijs te verschuiven totdat er een verbinding is.
Als er een hoesje om uw telefoon of tablet zit, verwijder dan het hoesje en probeer het nogmaals. De meeste apparaten geven een geluidssignaal als er verbinding wordt gemaakt met de chip in het bewijs
Het kan zijn dat het NFC-radiosignaal wat door de NFC chip wordt uitgezonden verstoord wordt door het magnetisch veld van een stalen frame van een tafel (of een ander metaal object in de buurt) waardoor de controle van uw ID-bewijs niet lukt. Leg het ID-bewijs in uw hand en probeer op deze wijze het ID-bewijs uit te lezen.
Lukt dit niet? Dan adviseren wij u om de app te sluiten en het nogmaals te proberen.

Let op: Bij Samsung toestellen werkt de NFC-lezer niet als u uw telefoon in de 'Spaarstand' heeft staan. Schakel de 'Spaarstand' uit, sluit de DigiD app af en open de DigiD app opnieuw.

Aanvragen DigiD  vanuit het buitenland
Woont u in het buitenland? Dan zijn er 2 mogelijkheden om een DigiD aan te vragen:

1.    Online via de Sociale Verzekeringsbank
Bent u klant van de SVB en ontvangt u een AOW-pensioen? Dan kunt u online een DigiD aanvragen. Dat regelt u zo:

Ga naar de website van de SVB.
Klik op 'Inloggen' en vervolgens op 'Help'.
Kies voor de optie 'Meer informatie over Mijn SVB'.
Klik onder 'Veelgestelde vragen' voor 'Heeft u geen DigiD?'.
Klik op 'U woont buiten Nederland'.
Op de volgende pagina kiest u voor 'Lees meer over DigiD aanvragen via Mijn SVB'.
Klik op 'Uw DigiD aanvragen'.
Volg de stappen zoals beschreven op de website. Onthoud uw gekozen gebruikersnaam en wachtwoord goed!
2.    Via een DigiD balie

Als u in het buitenland woont en de Nederlandse nationaliteit bezit, kunt u een DigiD aanvragen via de website van DigiD. U dient dan wel aan de volgende voorwaarden te voldoen:

U woont in het buitenland.

U beschikt over de Nederlandse nationaliteit.

U heeft een geldig Nederlands paspoort of Nederlandse identiteitskaart.

U heeft een burgerservicenummer (BSN).

U staat ingeschreven in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI).*

U beschikt over een telefoonnummer waarop u zowel in het buitenland als in Nederland (gesproken) sms-berichten kunt ontvangen.**

U heeft een e-mailadres.

Welke stappen volgt u?

Ga naar de website van DigiD en kies voor 'Aanvragen'.
Kies tijdens de aanvraag voor 'Ik woon buiten Nederland'. Onthoud uw gebruikersnaam en wachtwoord goed.
Na het afronden van de aanvraag ontvangt u een baliecode (per e-mail en sms). Met de baliecode gaat u binnen 30 dagen na de datum van de aanvraag naar één van de DigiD balies om uw DigiD activeringscode te ontvangen.
Met de activeringscode en uw gebruikersnaam en wachtwoord kunt u vervolgens uw DigiD activeren via de DigiD website.
Neem het volgende mee naar de balie:

uw baliecode.

uw Nederlands paspoort of identiteitskaart (waarvan u het documentnummer tijdens de aanvraag heeft ingevuld).

* Nederlanders die vóór 1 oktober 1994 naar het buitenland zijn verhuisd en sindsdien niet meer in Nederland hebben gewoond, hebben mogelijk geen burgerservicenummer. Controleer eerst uw inschrijving bij de RNI. Pas als u ingeschreven bent in de RNI komt u in aanmerking voor een DigiD via balie-uitgifte.

** Caribisch Nederland en de andere eilanden in het Caribisch gebied vormen een uitzondering op de mogelijkheid een DigiD aan te vragen via één van onze DigiD balies. Het is hiervoor van belang dat u een telefoon heeft waarop u zowel in Nederland als in het land van uw vestigingsadres sms-berichten uit Nederland kunt ontvangen. Het telefoonverkeer in het Caribisch gebied is helaas niet bestendig genoeg om altijd sms-berichten vanuit Nederland te ontvangen.


Let op! Het is mogelijk dat u eerst een afspraak moet maken met de betreffende balie om langs te komen voor het ontvangen van uw DigiD activeringscode. Informeer hiervoor bij de betreffende balie.

Kijk op de website van DigiD voor meer informatie over de op dit moment beschikbare balies.

Zonder DigiD zaken regelen vanuit het buitenland.
U bent wettelijk niet verplicht om DigiD te gebruiken. Wilt u vanuit het buitenland zonder DigiD zaken regelen met een bepaalde instantie? Dan adviseren wij u om contact op te nemen met die instantie voor een alternatief.

Vragen
Heeft u vragen of opmerkingen? Reageer dan op deze e-mail. U kunt ons ook bellen op telefoonnummer 088-123 65 55 van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 22.00 uur.

Met vriendelijke groet,

Helpdesk DigiD"
Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: Carlo op 16 juni 2019, 21:50:03 pm
Ik lees en lees en ben echt nog van de pen en papier en app hier en app daar, het is voor mij en denk voor velen echt abacadabra.

Op hoop van zegen en zien waar het schip strandt wordt zo'n operatie voor mij.
Als ik dan op het einde lees, " heeft u vragen of opmerkingen" dan zou ik bijna willen beschrijven wat ze met hun digid-procedure kunnen doen.

Kan het uwv al niet luchten of zien en nu deze zoveelste onzin-streek weer van ze.

Thx Karin, ga het iig printen en meenemen zo

Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: KarinInSpanje op 16 juni 2019, 21:59:26 pm
Ja, Carlo. Het is inderdaad een hele klus! Ik ben eigenlijk blij dat ik het heb weten op te lossen VOORdat ik dat bericht van digid.nl kreeg. In mijn geval kon ik - doordat ik minder dan een uur van Madrid woon, bij de ambassade de activeringscode voor een nieuwe DigiD (die dan WEL per sms de app kan activeren) ophalen. Als dat voor jullie mogelijk is, zou ik die optie kiezen. Je moet wel eerst online de nieuwe DigiD aanvragen, en een afspraak maken voor het ophalen van de code bij de ambassade. De afspraak en code had ik al de volgende dag.

Over de andere opties kan ik zelf niets zeggen, behalve dat ik het tig keer heb geprobeerd met mijn smartphone, en dat werkte in mijn geval echt niet.

Sterkte ermee!
Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: Carlo op 16 juni 2019, 22:07:43 pm
Ik heb al een balie-code en afspraak voor komende dinsdag in Maastricht, dus toen ik dit net las dacht ik , oh jee, hoop maar dat het straks allemaal werkt.
Was al een heel gedoe om zo'n afspraak te regelen en te zorgen dat je balie-code dan nog geldig is.

Ik vindt het echt hansworsten die dit bedacht hebben.
Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: KarinInSpanje op 16 juni 2019, 22:14:38 pm
Oh wow! Ik hoop inderdaad dat het werkt: ik twijfelde al of ik voor niets naar de ambassade zou gaan (en dat was maar een paar uur in de auto, en een ochtend vrijnemen van werk voor m'n man). Maar het is gelukt. Ik raad je aan om de activeringscode meteen in het kantoor te gebruiken. Als het niet werkt, kunnen ze je blijkbaar nog meteen een andere digiD en code aanvragen, zodat je niet terug hoeft (dat hebben ze tenminste in de ambassade gezegd)!

Sterkte!
Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: U2brutus op 17 juni 2019, 14:22:33 pm
Nu kan ik jullie misschien eens helpen, U2brutus!

Karin bedankt, maar helaas!

Ik dacht dat de procedure 'B) U ontvangt geen sms-code (activatie door middel van een eenmalige controle van uw ID-bewijs)' uitkomst zou brengen voor het DigiD account van mijn vrouw.
Helaas vergeten ze het belangrijkste te vermelden. Voor deze procedure moet je een NFC-chip in je telefoon hebben zitten. En de meeste toestellen van 2 jaar of ouder hebben deze chip niet en dan werkt het dus ook niet.

We gaan het UWV maar bellen en hen vragen om alle stukken voortaan maar weer per post te sturen.

Intussen hopen we maar dat BuZa inziet dat een mobiele desk voor paspoorten en DigiD hoogst noodzakelijk is om te voorkomen dat Nederlanders in het buitenland dure trips moeten maken om deze zaken te kunnen regelen.
Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: George van de Rebelleclub op 17 juni 2019, 14:57:00 pm

Intussen hopen we maar dat BuZa inziet dat een mobiele desk voor paspoorten en DigiD hoogst noodzakelijk is om te voorkomen dat Nederlanders in het buitenland dure trips moeten maken om deze zaken te kunnen regelen.
Dat zal BuZa een worstje wezen. Zij zijn aan het bezuinigen en laten doordoor anderen (ons dus)voor de kosten opdraaien.  ]:(
Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: KarinInSpanje op 17 juni 2019, 15:15:23 pm
Hallo U2Brutus,

De chip is maar 1 optie. Ik heb de chip wel, en ook een telefoon die het in principe moest kunnen lezen, maar het lukte toch niet. Ik heb de app geactiveerd met sms, nadat ik mijn nieuwe digiD had... Dus een NIEUWE digiD aanvragen (inclusief ophalen activeringscode bij de ambassade), werkt ook.
Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: U2brutus op 17 juni 2019, 19:57:38 pm
Beste Karin, juist die SMS is ons probleem, want die wordt verstuurd naar een niet meer bestaand KPN nummer dat mijn vrouw ooit in NL had. En aanpassen van haar mobiele nummer kan niet vanuit het buitenland, zelfs niet met je gebruikersnaam en wachtwoord! Kortom, een catch22 waar we alleen uitkomen door naar Madrid of Nederland te gaan. Beide een beetje dure opties om een telefoonnummer gewijzigd te krijgen in een DigiD account dat men al heeft!?
Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: KarinInSpanje op 17 juni 2019, 20:01:54 pm
Ja. Inderdaad. Ik had nog het geluk dat we binnen een uur van de ambassade wonen...

Ik hoop dat jullie het op kunnen lossen: tijdelijk per post ontvangen, en dan hopelijk in de toekomst met een nieuwe digiD.

Ze hebben het systeem zo slecht doordacht!
Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: Carlo op 18 juni 2019, 13:16:43 pm
Echt niet te geloven.

Vanmorgen bij de gemeente Maastricht mijn activeringscode opgehaald en geprobeerd de boel te activeren.
Daar ik wist dat ik mijn gebruikersnaam en wachtwoord die ik had gebruikt bij de aanvraag nodig had heb ik deze duidelijk opgeschreven om zeker te zijn dat het niet mis zou gaan.

Nou, dus wel.
Bij invullen en inloggen komt de tekst dat de combinatie van de 2 niet klopt (ben er zeker van dat ze wel kloppen) en ben nu al weer een half uur bezig en niks lukt. Na iedere 3 pogingen moet ik 15 minuten wachten. Niks werkt.
Al gebeld en hun oplossing was om een ander device te proberen. Heb dit tegen beter weten in wel geprobeerd maar uiteraard nada de nada.

Hun oplossing.....een nieuwe aanvraag doen maar een nieuwe afspraak bij de gemeente maastricht lukt niet meer binnen de periode dat ik in nl ben.


Ze kunnen dat digid nu echt in hun reet steken en nu schrijf ik het ook gewoon.
Ja, nederland heeft me weer eens boos gekregen en dat is al heeeeeel lang geleden
Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: KarinInSpanje op 18 juni 2019, 13:43:08 pm
Ongelofelijk  ]:( Dat ze je niet even de nieuwe activeringscode kunnen geven...het duurt maar een minuut! Hoe ver moet je reizen naar Madrid?
Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: roelant op 18 juni 2019, 14:03:46 pm
Carlo,kan het zijn dat het iets met hoofd- of juist kleine letters te maken heeft?Waarschijnlijk niet maar ik vind het zo k*t voor je dat ik maar wat probeer mee te denken...
Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: Carlo op 18 juni 2019, 14:12:14 pm
Karin, ik heb de nieuwe activeringscode gekregen zonder probleem.

Daarna moet je een stappenplan volgen dat begint met het invullen van de gebruikersnaam en wachtwoord dat je bij de aanvraag had ingevuld en nadat gedaan te hebben zeggen ze eenvoudig dat die niet kloppen, ongelooflijk want vul het precies zo in en zeker ook met de gevraagde hoofdletters etc.

Zijn gewoon een stelletje randdebielen die dit uitgevonden hebben en sorry voor de uitdrukking maar het is gewoon zo
Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: U2brutus op 20 juni 2019, 11:34:32 am
Carlo, ik leef met je mee en hoop persoonlijk zoiets gestoords nooit mee te hoeven maken. Knap dat je je zelfbeheersing heb weten te houden. Of mij dat gelukt zou zijn ............?

Uit alles blijkt maar weer dat ambtelijke instanties bijzonder veel moeite hebben om bij al hun bedenksels rekening te houden met Nederlanders die in het buitenland wonen! Het maakt bijna niet uit om welke dienst het gaat, maar het is buitengewoon treurig en frustrerend. En daar bovenop kwam natuurlijk nog eens de sluiting van vele consulaten, waardoor men voor deze "dienstverleningen" vaak verre en dus dure trips moet maken.

Mijn hoop is gevestigd op het overleg dat er gaande is met BuZa en dat de mobiele centers voor dit soort dienstverlening werkelijkheid gaan worden. Tenslotte doen ze dit ook al voor de paspoorten van minder valide mensen. Koud kunstje om dit uit te breiden lijkt mij.
Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: Carlo op 20 juni 2019, 12:01:22 pm
Uiteindelijk is het toch voor elkaar. Zal proberen uit te leggen wat er wellicht debet aan was dat het niet lukte en hopelijk kunnen anderen hier hun voordeel mee doen.

De gebruikersnaam en wachtwoord die gekozen waren bij de aanvraag werden dus als fout weergegeven. De reden hoe dit kan was volgens digid (hulplijn) omdat bij mijn aanvraag het meer als een half uur duurde totdat ik de sms van hun ontving en toen was de pagina van digid al verlopen. Ik moest het aanvraagproces dus wederom opnieuw beginnen en moest ook weer een nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord kiezen.
Nu denkt digid dat de eerst gekozen gebruikersnaam en wachtwoord in hun systeem is blijven staan en dat daardoor de daarna gekozen inlogwoorden niet herkent werden, ik heb zelf helemaal geen verstand van informatica maar het lijkt me een raar verhaal, maar ok.
Een tweede mogelijke reden is volgens hun dat het device waarop ik inlogde al ooit eens is gebruikt voor digid-inlog en dat hierdoor de nieuwe gegevens die ik wilde gebruiken als fout werden bestempeld, ook dit lijkt me raar, maar zoals ik al zei, van mijn kant geen enkele kennis.

Met deze antwoorden ben ik toch nog maar eens teruggegaan naar de gemeente Maastricht in de hoop en met de uitleg van de verre reis dat ze toch wat konden doen en warempel, soms moet je geluk hebben met de dienstdoende ambtenaar.

Hij heeft op de gemeentecomputer de hele aanvraag opnieuw gedaan en tegelijkertijd de digidlijn gebeld, hij kon dus direct een nieuwe activeringscode krijgen en ik hoefde dus geen nieuwe afspraak te maken.

De ambtenaar was bereid de helpende hand  toe te steken nadat ik hem vertelde dat vele nederlanders lange reizen moeten maken en dan tegen dit soort problemen oplopen, ik zou anderen dus aanraden om zo'n relaas bij hun documenten mee te nemen om de gemeente ambtenaren te kunnen aangeven dat dit onacceptabel is en zo hun hulp te krijgen, wat mij dus uiteindelijk gelukt is.

Ben wel benieuwd hoe het dadelijk gaat als ik thuis kom, want bij de nieuwe aanvraag kreeg ik de sms echt binnen 3 seconden op mijn spaanse mobiel maar in spanje duurde dat de eerste keer 40 minuten en de tweede keer ook erg lang.

wordt vervolgd

Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: ricardoo op 17 december 2019, 17:01:45 pm
Heeft iemand trouwens die DIGID app werkend op android? Ik probeer mijn paspoort in te lezen maar dat lukt dus niet. Paspoort van 2018, uitgegeven hier in Madrid.

Dat  klopt met een paspoort uit Spanje kan je niet inloggen
Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: Annevandermolen op 18 december 2019, 18:18:46 pm
Carlo,

Dat het sms bericht 40 minuten te laat was kan wellicht aan de traagheid van de netwerken gelegen hebben. Heb hier ook wel ervaring mee. Wat een geluk dat gemeente Maastricht behulpzaam was. Nog fijne feestdagen toegewenst. Groet Anne.
Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: U2brutus op 31 januari 2020, 12:52:11 pm
Zo, dachten we eindelijk met zijn allen te weten hoe we Digid het best werkend kunnen krijgen, al kost het soms een trip naar Madrid of Nederland, gaan ze de boel weer veranderen! :P :o


Lees het artikel via de link onder deze bijdrage en huiver, want de eHerkenning mag ook door het UWV uitgerold worden! ]:( ):D
Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: John B op 01 februari 2020, 08:39:25 am
Voor de zakelijke klanten ja. Dit geldt (nog) niet voor particulieren.
Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: U2brutus op 01 februari 2020, 13:15:59 pm
Maar wat niet is kan (en zal) nog komen. En als ik dan weer lees hoe deze stap voorbereid is ........ ):D
Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: Menno V op 11 februari 2020, 09:50:32 am
Misschien hoort deze vraag niet hier, maar iemand die de DIGID app werkend heeft gekregen op android? Na installatie, login en paswoord, die kan ik nu nog gebruiken voor de belastingdienst, wordt een pincode gevraagd. Daarna moet ik een recent NL rijbewijs of paspoort tegen mijn telefoon houden, om mijn identiteit te verifieren. Mijn NL paspoort is 2 jaar oud, uitgegeven in Madrid, en het contact met die nfc chip lukt niet. Ik krijg een foutmelding en ga terug naar het startscherm.
Aan mijn toestel ligt het niet want ik heb voordien ook al met nfc chips contact kunnen leggen met deze telefoon. Iemand een idee?
Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: U2brutus op 11 februari 2020, 12:01:25 pm
Menno, raar maar waar, paspoorten uitgegeven in Spanje bevatten geen chip voor NFC verificatie!

Deze link van Nieuwenoord bevat deze informatie ook:


www.stichtinggoed.nl/digid/digid-inloggen-bij-diensten-die-inloggen-met-de-app-of-inlog-met-sms-vereisen/

Bijzonder slordig dat je deze techniek niet kunt gebruiken, vooral om achteraf te ontdekken als je je paspoort verlengd hebt. Als je nu nog iets in DigiD wilt wijzigen moet je of weer naar Madrid of naar 1 van de gemeenten in Nederland met een DigiD balie!
Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: John B op 12 februari 2020, 08:32:23 am
Ik heb hetzelfde op de iphone. Hij leest de id kaart niet. Wel kan ik aangeven dat later te willen doen. De digid app werkt dus wel gewoon, alleen de id kaart is niet gescand.

edit: mijn id is in Nederland uitgegeven en is nog niet te oud.
Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: U2brutus op 12 februari 2020, 09:26:47 am
Voor zover mij bekend zijn alleen in Nederland uitgegeven paspoorten geschikt voor de gevevensuitwisseling via de NFC-chip!
Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: Menno V op 12 februari 2020, 10:16:46 am
Bedankt voor de informatie. Dus ondanks dat het paspoort twee keer zo duur is in Madrid, zit er geen nfc chip op. Voordeel, beter voor mijn privacy. Ik verwacht wel problemen binnenkort bij clubs als de belastingdienst die nu nog toegankelijk zijn met een login en password. Binnenkort wellicht ook alleen digid of E-herkenning, de gruwel.

Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: U2brutus op 12 februari 2020, 10:51:12 am
Het is feitelijk een absurde situatie die nooit en te nimmer had mogen ontstaan. Maar wat veel zaken betreft zitten Nederlandse emigranten blijkbaar in een verdomhoekje. Te treurig voor woorden.
Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: George van de Rebelleclub op 12 februari 2020, 11:22:17 am
Dus ondanks dat het paspoort twee keer zo duur is in Madrid, zit er geen nfc chip op
Ik heb ook een paspoort uit Madrid. Vreemd dat daar geen chip in zou zitten, want dat staat wel aangegeven met het symbool voor die chip. Zowel op de buitenkant (in het midden, onderaan) als op de pagina met de persoonsgegevens (links bovenaan)
Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: Irene W op 12 februari 2020, 15:32:37 pm
Mijn paspoort is ook afgegeven in Madrid met het symbool.
Die chip heeft wel gewerkt bij bezoek aan de UK, daar leg je je paspoort op een schermpje en alles wordt electronisch gecheckt.
Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: Carlo op 12 februari 2020, 15:47:51 pm
"Ik heb ook een paspoort uit Madrid. Vreemd dat daar geen chip in zou zitten, want dat staat wel aangegeven met het symbool voor die chip. Zowel op de buitenkant (in het midden, onderaan) als op de pagina met de persoonsgegevens (links bovenaan)"

Dat is bij mij ook zo, maar of er ook werkelijk een chip inzit zou ik niet weten, kan iemand dit bevestigen of ontkennen ?

Afgifte is midden 2017
Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: Irene W op 12 februari 2020, 15:58:28 pm
Geen idee waar die chip precies zit, dat is (ook online) niet te vinden. Echter om het paspoort onklaar te maken wordt op deze website aangegeven waar ponsgaten moeten komen om de chip onklaar te maken.

https://www.rvig.nl/reisdocumenten/vraag-en-antwoord/waar-ponsgaten-plaatsen-in-model-2014 (https://www.rvig.nl/reisdocumenten/vraag-en-antwoord/waar-ponsgaten-plaatsen-in-model-2014)
Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: Carlo op 12 februari 2020, 16:36:17 pm
ok, thx Irene.
Ben inmiddels wel nieuwsgierig geworden of de paspoorten die worden uitgegeven in Madrid nu wel of niet of vanaf een bepaalde datum die chip hebben.
Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: Irene W op 12 februari 2020, 17:15:49 pm
De mijne is van 27 maart 2015 (afgegeven in Madrid) en die heeft dus een chip, ik kon ermee door de electronische paspoortcontrole op vliegveld Londen Stanstead.
Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: U2brutus op 14 februari 2020, 13:39:16 pm
Vreemd dat daar geen chip in zou zitten, want dat staat wel aangegeven met het symbool voor die chip.

De chip in het Spaanse paspoort is niet geschikt voor gegevensuitwisseling via NFC!
Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: U2brutus op 14 februari 2020, 13:44:08 pm
Die chip heeft wel gewerkt bij bezoek aan de UK, daar leg je je paspoort op een schermpje en alles wordt electronisch gecheckt.

Stanstead gebruikt een ander soort verificatie i.p.v. NFC:

www.stanstedairport.com/help/passenger-guides/passport-control/
Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: Irene W op 14 februari 2020, 19:17:52 pm
Het is dezelfde chip EEA=European Economic Area.

De paspoorten van deze landen hebben hem allemaal
https://en.wikipedia.org/wiki/Passports_of_the_European_Union

Grappig de chip van mijn (Engelse) echtgenoot werkte niet.
Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: U2brutus op 14 februari 2020, 22:27:30 pm
Het is niet dezelfde chip, want deze ontbeert de NFC technologie. Er zit wel een chip in met o.a. je biometrische gegevens. De scanners op luchthavens in de UK lezen die biometrische gegevens uit, maar dit gebeurt zonder de NFC technologie. Wel hebben inmiddels alle EEA landen paspoorten met een chip, maar daar zitten dus kleine verschillen in.
Waarom de Nederlandse ambassade paspoorten uitgeeft met een chip zonder NFC technologie is mij een compleet raadsel.
Titel: Re: UWV en digid
Bericht door: roelant op 14 februari 2020, 22:48:35 pm
Zal wel goedkoper zijn;-)