SpanjeMarktplaats

Auteur Onderwerp: internet en de internet aanbieders  (gelezen 3296 keer)

Offline Jan Teepe

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 196
  • Plaats: Torreblanca Castellon
internet en de internet aanbieders
« Gepost op: 18 september 2018, 13:00:03 pm »
Internet rondom Alcossebre en de internet aanbieders
Toen ik in Torreblanca woonde, begon ik met Vodafone 4G als internetaanbieder. In aanvang was de download snelheid redelijk conform afspraak, maar dat werd al snel slechter en slechter. De communicatie met Vodafone verliep zeer moeizaam en ondanks toezeggingen geen enkele verbetering in de downloadsnelheid. Vodafone opgezegd, althans vele pogingen daartoe gedaan, en uiteindelijk door het storneren van overschrijvingen tot een overeenkomst kunnen komen met Vodafone. Overgegaan naar een plaatselijke internet aanbieder en dat bleek een goede aanbieder te zijn. Toen ik mijn appartement in Alcossebre kocht, heb ik geprobeerd om dezelfde aanbieder daar te krijgen. Om technische redenen durfde hij dat niet aan. In Alcossebre eerst met mijn 4G MIFI van Orange op het internet gegaan, maar dat was geen succes. HSPA en af toe 3G ontvangst was het hoogst haalbare. Ene AIKIWIFI had folders aan bomen gehangen voor draadloze internet voorziening in deze omgeving, dus daar maar mee in zee gegaan. De afgesproken snelheden zijn nooit gehaald en tijdens het zomerseizoen werd de snelheid zelfs nihil. Uiteindelijk heb ik daar door hulp van de advocatuur afscheid van kunnen nemen. Ondertussen had ik door, dat er een telefoonlijn in mijn appartement zat, dus ADSL van Movistar genomen. Fibra ligt hier niet, dus ADSL. Max. 5 Mbps downloadsnelheid maar wel heel stabiel. Leek mij een goede basis om met IPTV te beginnen. En dat had ik nou net niet moeten doen. Toen het zomerseizoen zijn intrede deed was er van stabiliteit geen sprake meer en leek de TV ontvangst op ouderwetse slapstick. Dus ook van Movistar afscheid genomen, en ook dit ging weer niet zonder slag of stoot. Met mijn MIFI van Orange rondom het huis ontvangstmetingen gedaan en op 1 punt ontving ik 1 blokje 4 G. Daar een 4G antenne geplaatst, deze gericht naar de 4G toren van Orange, een 4G repeater in het appartement geplaatst en toen had ik 2 a 3 streepjes 4G op mijn MIFI. Amena, een dochter van Orange, bleek een prima aanbod te hebben voor 4G en casa. Dus daarop ingegaan, vorig jaar oktober, en tot aan juli goede downloadsnelheden en zelf zeer goede uploadsnelheden. Daarna, dramatisch. De downloadsnelheid haalde af en toe de 0.5 Mbps nog niet. Dus daar wil ik ook weer vanaf. Maar…… het oude liedje zie er maar eens vanaf te komen. Heb de laatste overschrijving gestorneerd en probeer ze op deze wijze tot (echte) communicatie te dwingen. Ik krijg wel mailtjes met allerlei aanbevelingen hoe ik de router opnieuw kan opstarten ed. maar to the point komt men niet. U ziet, ik heb al veel ervaringen opgedaan met Spaanse internet aanbieders. Ze leverden, op 1 na, een (zeer)slechte performance, aangaan van levering is een fluitje van een cent, afscheid nemen van zo’n aanbieder is haast een onmogelijke zaak. Ik vraag mij af, kan dit zo maar in Spanje. In Nederland zou ik zo’n organisatie voor de rechter slepen op basis van productverantwoordelijkheid en het ontbreken van mogelijkheden, op hun site, om op een correcte wijze te kunnen opzeggen. Het lijkt er sterk op dat de Spanjaarden dit over zich heen laten gaan. Anders zouden deze, veelal multinationals, er toch niet mee weg kunnen komen?
Op het Spanje Forum staat ook een item dat heet “komt het nog wel goed met Spanje” Nou ik betwijfel het ten zeerste of het wel goed komt met Spanje. Mede door hetgeen boven vermeld is en daarnaast zaken zoals bezoeken aan garages, showrooms, winkels ed. die allemaal hun best doen om mij over te halen om een goede beoordeling af te geven, maar er totaal geen besef van hebben, dat je voor het verkrijgen van zo’n  goede beoordeling wel wat extra moet doen. Het kwaliteitsdenken is niet hoog ontwikkeld in Spanje. Het lijkt een beetje op hetgeen ik voorheen in het oost blok mee maakte. Men is al blij als men het product kan leveren, maar of dat product ook aan alle kwaliteitseisen voldoet? En ik betrap mijzelf er ook op, dat ik al blij ben als er hier in Spanje iets geregeld is en denk maar niet na over de kwaliteit van de oplossing. Maar met deze mentaliteit ga je het in die grote boze wereld niet redden. De Duitser en Aziaten zijn in deze Spanje veruit de baas.

Offline U2brutus

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.074
  • Plaats: Sitges (BCN), ES
Re: internet en de internet aanbieders
« Reactie #1 Gepost op: 18 september 2018, 14:37:58 pm »
Héél herkenbaar. Ruim 3,5 jaar geleden bij aankomst was ik zeer prettig verrast dat onze makelaar voor ons een fibre oplossing had geregeld. Werkte geweldig voor internet, maar ............. onze telefoon kreeg maar geen verbinding.
Naar de Movistar winkel waar ik door een zeer narrige medewerker te woord werd gestaan, vanwege mijn toen nog zeer gebrekkige Spaans. Zijn oplossing: "Uw heeft een nieuwe telefoonset nodig!" Toen heb ik hem duidelijk gemaakt dat dezelfde set in Nederland al 5 jaar prima functioneerde bij 2 verschillende fibre providers. De man bleek niet te vermurwen.
Movistar technische ondersteuning gebeld en via telefonisch support alle telefoon settings in de router gecontroleerd. Alles klopte, maar nog steeds geen signaal. Vervolgens heeft Movistar de router producent gevraagd of mijn telefoonset wel/niet geschikt zou zijn voor de router die ik had en dat werd bevestigd. Daarna werd er een techneut langs gestuurd bij ons, ............. die zag dat alles in de router goed geconfigureerd was. Uiteindelijk advies: "Uw heeft een nieuwe telefoonset nodig!" Mijn antwoord was dat ik dat wel wilde, ......... op hun kosten! Daar kon natuurlijk geen sprake van zijn. Dit leek mij voldoende reden om het contract op te zeggen. En dat heb ik geweten, want dat is een maandenlange strijd geworden, waarbij de eigenaar van Movistar, Telefonica (die toevallig ook het fibre netwerk beheert), dreigde in de centrale al onze datalijnen te verbreken als we het contract niet uitdienden.
Intussen had ik al besloten over te stappen naar Vodafone en die hebben geweldig geholpen om het conflict op te lossen. Het enige wat ik nog hoefde te doen was de apparatuur teruggeven aan Movistar. Dat heb ik gedaan door bij de drempel van de ingang alles over hun toonbank naar de chagrijnige verkoper te smijten. Niet netjes, maar het gaf wat voldoening.
Maar "gelukkig" was ik nu over naar Vodafone, .............. die helaas waren vergeten te vermelden dat zij mij helemaal geen fibre konden leveren, maar op z'n hoogst 30Mb ADSL, die 's zomers wegzakte naar 5 Mb. Zij zouden echter spoedig ook fibre kunnen gaan leveren, .......... zeiden ze.
Na elke 4 maanden ging ik dan maar eens vragen wanneer het zo ver zou zijn. En steeds weer was het "binnen 3 maanden". Na 3 jaar kon ik dankzij onze verhuizing echter gelukkig van het contract af, want ons nieuwe appartement was wel voorzien van fibre. Dit ging ook niet zonder slag of stoot, maar bleef beperkt tot smeekbedes over de telefoon of we niet wilden blijven.
En in het nieuwe appartement loopt ons internet als een tierelier en is het zelfs dit jaar verdubbeld qua snelheid naar 600 Mb en ook onze telefoon werkt prima en dat allemaal bij ................ Movistar!
« Laatst bewerkt op: 18 september 2018, 15:51:52 pm door U2brutus »

Offline Jan Teepe

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 196
  • Plaats: Torreblanca Castellon
Re: internet en de internet aanbieders
« Reactie #2 Gepost op: 18 september 2018, 16:55:13 pm »
Movistar is een vreemde organisatie. Na veel heen en weer mailen bleef men maar zeggen, dat ik de opzegging telefonisch moest doen. En ik kreeg een telefoonnummer waar ik dit in het Engels kon doen. Na de opgedane ervaringen had ik er weinig vertrouwen in, maar wat schetste mijn verbazing, ik werd prima, in het Engels, geholpen en kreeg een zgn. opzegnummer dat ik moest vermelden bij de inlevering van het modem in Benicarlo(± 40 km vanaf huis). Ik kom in de Telefonica tienda, maar nee, dat nummer was niet het juiste nummer, dus men wilde het modem niet aannemen. De opkomende agressie in toom gehouden en ter plekke het telefoonnummer van de opzegging gebeld en de telefoon aan de baliemedewerkster gegeven. De communicatie tussen de twee partijen verliep nogal heftig, een understatement. Uiteindelijk nam ze het modem maar aan en na indringen kreeg ik op schrift dat ik het modem ingeleverd had, maar als blikken konden doden. Kortom, binnen die organisatie loopt het niet goed. En is dit ook niet een algemeen Spaans probleem. Tienda medewerkers eigenen zich zaken toe, die ze helemaal niet mogen en kunnen uitvoeren. Met als gevolg, dat de klant niet meer weet waar hij/zij aan toe is. Er zit geen lijn in. 

Offline Juan el guapo

  • Sponsor
  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 5.301
Re: internet en de internet aanbieders
« Reactie #3 Gepost op: 18 september 2018, 18:35:24 pm »
Geen ervaring met Movistar, maar nooit meer Vodafone meer voor mij, wat een ..... bedrijf. Met telefoon overgestapt op Simyo, wat een heerlijkheid vergeleken met V.
 Internet hebben wij lokaal, 40 Mb is voldoende voor me en dat leveren ze ook, glasvezel kan ook. Wil je ff meer? een belletje en ze verhogen instant je Mb´s (uiteraard tegen meerprijs).

Offline U2brutus

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.074
  • Plaats: Sitges (BCN), ES
Re: internet en de internet aanbieders
« Reactie #4 Gepost op: 18 september 2018, 19:20:08 pm »
Ik kom in de Telefonica tienda,

Jan, in dit stukje zit hem nu net de kneep. In feite heb je dus met 2 organisaties te maken: Movistar en Telefonica en vooral die laatste laat zijn klanten niet graag los.

Even een stukje geschiedenis. Toen men in Spanje begon met glasvezel(fibre) was Telefonica, als staatsbedrijf, natuurlijk de gelukkige om dit uit te mogen rollen. Maar toen de infrastructuur voor een groot deel gerealiseerd was, wilde Telefonica het onderste uit de kan en eisten zij alleenrecht op de verkoop van fibre verbindingen. Diverse rechtszaken werden door de andere providers hierover gevoerd om dit uit de weg te krijgen, net als 10 jaar geleden in Nederland met KPN het geval was!
De uiteindelijke rechterlijke uitspraak kwam er op neer dat Telefonica het alleenrecht niet kon krijgen, omdat zij als netbeheerder een monopoliepositie hadden en dat alleen Internet Service Providers (ISP's) de verkoop van fibre mochten doen.
Maar de duivels van Telefonica hadden vooraf lucht gekregen dat dit de uitkomst zou kunnen zijn en dus hadden zij intussen Movistar opgekocht, wat wel een ISP is. En een service dat die kregen van Telefonica, terwijl de andere ISP's zo lang mogelijk alleen maar tegengewerkt werden.
Inmiddels zijn we weer vele rechtszaken verder en inmiddels kunnen de andere ISP's ook fibre aanbieden, maar o wee als er ergens een kink in de (fibre)kabel komt. Dan zijn zij de laatste op een laaaange wachtlijst, wat gevolgen voor de klant heeft.
En zo wint Telefonica het uiteindelijk bijna toch.

Offline roelant

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 9.755
  • Plaats: Vic,BCN.
Re: internet en de internet aanbieders
« Reactie #5 Gepost op: 18 september 2018, 22:29:45 pm »
Aan al het bovenstaande,waar menigeen dus, door verschillende omstandigheden,hun killer instinct in no time heeft zien ontwikkelen met als object het personeel van de telefonie-winkel in kwestie,voel ik me geroepen nog het volgende toe te voegen,wat hopelijk ook althans een klein beetje zou kunnen verklaren waarom personeel van deze winkels blijkbaar zo´n vreemde,vaak klantonvriendelijke houding lijkt te hebben.
De oorzaak van dit fenomeen wat de haren te berge doet rijzen van een ieder die iets anders wil bereiken als het afsluiten van een nieuw kontrakt voor een mobieltje is het volgende:
De winkels van Movistar en Vodafone,om me even tot de 2 grootsten te beperken,zijn ALLERMINST kontaktpunten van deze 2 bedrijven met hun klanten.Integendeel,ze kunnen HELEMAAL niets voor je regelen om een simpele reden:het zijn allemaal Franquicias,oftewel franchises,die onder de vlag van Movi of Voda als enige doel hebben zoveel mogelijk kontrakten af te sluiten en mobieltjes te verkopen,meer niet.Na het tekenen van de overeenkomst tussen nieuwe klant en de provider,stappen zij er tussen uit en laten je volledig in handen van de provider zélf als er problemen mochten zijn of kinken in de kabel,dus klantenservice vanuit die winkels bestaat eenvoudigweg niet...
Als je dit eenmaal weet kan het je veel frustaties besparen;helaas denkt iedereen dat die winkels een soort kontaktpunt zijn met de provider maar niets is minder waar.Het is in mijn ogen best een soort bedrog,alhoewel alles uiteraard keurig binnen de spaanse legaliteit gebeurt.

Offline Menno V

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 741
  • Plaats: Murcia
Re: internet en de internet aanbieders
« Reactie #6 Gepost op: 19 september 2018, 10:31:31 am »
Aaaah, dat verklaart waarom ze mij niet konden helpen en me een telefoonnummer gaven na 1 uur wachten. De vrouw was vriendelijk en verontschuldigde zich.
Wij hebben eigenlijk alleen maar goede ervaringen met movistar. Naast fibre, wat zeer snel geinstalleerd was, werd er bij de enige storing in 3 jaar snel gehandeld. De monteur verscheen binnen een paar uur (en moest wat vervangen in de centrale meterkast). Wij hebben destijds gekozen voor Movistar vanwege de snelheid. Nu zijn er meer fibreaanbieders in de buurt (orange, vodafaone etc). Ik moet erbij zeggen dat we in een nieuwe wijk wonen.
Is internet echt zo slecht op het platteland/ kleine dorpen?

Offline Jan Teepe

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 196
  • Plaats: Torreblanca Castellon
Re: internet en de internet aanbieders
« Reactie #7 Gepost op: 19 september 2018, 11:58:16 am »
Fibre en dat al 3 jaar? Wij moeten het doen met een koperdraadje. En wanneer er hier Fibre komt???? Dat kan men mij bij Movistar niet vertellen. Ze weten het gewoon niet.

JF

  • Gast
Re: internet en de internet aanbieders
« Reactie #8 Gepost op: 21 september 2018, 00:22:23 am »
Dag,
Voor afgelegen dorpen kan de oplossing Internet Rural zijn. Je kan eventueel onderhandelen met het gemeentehuis waar het dorp vanaf hangt om dit gratis te krijgen.
In de plaats van bevoorbeeld een Centro Social een gratis internetverbinding bekomen
Groeten

Offline roelant

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 9.755
  • Plaats: Vic,BCN.
Re: internet en de internet aanbieders
« Reactie #9 Gepost op: 21 september 2018, 07:09:10 am »
JF,bedoel je dit?In sommige gevallen zou dan inderdaad de Gemeente het kunnen installeren bv op een goed,door iedereen te bereiken plek waardoor je met een antenne in jouw huis dan redelijk internet zou behoren te hebben...
https://www.comparaiso.es/manuales-guias/internet-rural

JF

  • Gast
Re: internet en de internet aanbieders
« Reactie #10 Gepost op: 21 september 2018, 10:05:57 am »
Roelant, inderdaad. Het nadeel is dat niet alle geburen tegelijk een  film kunnen downloaden omdat de aangeboden megas niet genoeg zullen zijn.  Maar voor de rest gaat het  perfect ...en gratis, dat is niet niets.
Groeten

Offline Jan Teepe

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 196
  • Plaats: Torreblanca Castellon
Re: internet en de internet aanbieders
« Reactie #11 Gepost op: 21 september 2018, 10:33:23 am »
Het probleem met Alcossebre is, dat er ± 3000 mensen ingeschreven staan in de (sub)gemeente en dat er in juli ± 50.000- en in augustus ± 80.000 mensen zijn. Door het ontbreken van fibre moet het internet komen via koper(ADSL), 4G en een aantal rural aanbieders met zgn. radio verbinding. Het Orange 4G gebeuren(1 mast) is totaal niet toereikend voor het aantal gebruikers in juli en augustus. De kwaliteit van ADSL is zeer afhankelijk van de afstand tot een verdeelcentrum, bij mij slechte kwaliteit. En de rural aanbieders hebben in de zomermaanden hetzelfde probleem met de kwaliteit als het 4G gebeuren omdat ze tijdelijke abonnementen aanbieden in de zomer, die ook capaciteitsproblemen opleveren.  Een aanbieder in deze sector, Wifiber, die ik nog niet geprobeerd heb, gaf mij als antwoord op mijn vraag of hij 100% garantie kon geven dat de gestelde 6 Mbps downloadsnelheid altijd gehaald zou worden, dat hij dan 300 Euro per maand moest gaan berekenen. Dat geeft dus duidelijk weer welk vertrouwen hij in zijn product heeft. Is mijn probleem nou uniek of hebben meer internet gebruikers hier op het forum vergelijkbare problemen.

JF

  • Gast
Re: internet en de internet aanbieders
« Reactie #12 Gepost op: 21 september 2018, 10:54:53 am »
Jan Teebe, met 5000 ingeschreven bewoners en 50.000 gebruikers is Internet Rural natuurlijk onmogelijk. Wij zijn hier met 7 ingeschreven bewoners en in de winter 4 gebruikers. De gemeente Alcossebre zou dringend een oplossing moeten vinden. Binnenkort zijn het verkiezingen.
Groeten

Offline roelant

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 9.755
  • Plaats: Vic,BCN.
Re: internet en de internet aanbieders
« Reactie #13 Gepost op: 21 september 2018, 11:59:24 am »
Alcossebre is niet de campo,natuurlijk.Maar het is zo´n grensgeval door het vaste aantal inwoners van 5000,wat waarschijnlijk nét niet rentabel is voor een provider.
Toen ik bijna 10 jaar geleden nog in een urbanisatie woonde van zo´n 1100 huizen,was er gelukkig wél gewone vaste telefoon maar er werden al steekproeven gehouden of er interesse was voor fibra.Dat zou dan "binnen 6 maanden" aangelegd zijn mits er voldoende belangtelling was.Die was er zeker,en nu (tien 10 jaar later) zijn ze begonnen,de wat grotere straten binnen de urbanisatie hebben fibra aansluiting,als je een beetje aan de buitenkant woont duurt het nog even iets langer...
Dus Jan.geef de hoop niet op!

Offline Jan Teepe

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 196
  • Plaats: Torreblanca Castellon
Re: internet en de internet aanbieders
« Reactie #14 Gepost op: 25 september 2018, 10:52:27 am »
Je hebt gelijk. Ik heb alle zgn. rural providers die ik nog niet gehad heb, uitgedaagd om mij een garantie van minimaal 5 Mbps download snelheid te geven tijdens de zomermaanden, maar geen durft het aan. ADSL werkt slecht, Fibra is er niet, dus blijft over 4G. En dan maar alternatieven zoeken voor tijdens de zomermaanden. Maar hoe kan ik van Orange af komen. Wie kan mij daarbij behulpzaam zijn.

 

Zoek in een archief van 235.000 berichten. Om gebruik te kunnen maken van uitgebreid zoeken, dient u ingelogd te zijn. Een account aanmaken kan hier.

Online status

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Advertentie SpanjeMarktplaats.nl

* Poll

Topic bestaat niet.

Kies een kleur



Forumstandaard

Permanent