SpanjeForum

Fora => Huis en haard => Topic gestart door: Paul Zagers op 25 maart 2016, 17:31:16 pm

Titel: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Paul Zagers op 25 maart 2016, 17:31:16 pm
Iberdrola heeft 7 nieuwe tarieven waarop je kunt contracteren, voor mensen met een "slimme" oftewel op afstand uit te lezen energiemeter.

1: Plan Fin de Semana (weekend);
- gedurende hele weekend, 24 uur per dag stroom tegen: 0,067 €/KWH
- gedurende weekdagen, 24 uur per dag stroom tegen: 0,158 €/KWH

2: Plan Verano (zomer):
- tussen 15 juni en 15 september, 24 uur per dag stroom tegen: 0,067 €/KWH
- overige maanden, 24 uur per dag stroom tegen vast tarief: 0,158 €/KWH

3: Plan Invierno (winter):
- tussen 1 december en 1 maart, 24 uur per dag stroom tegen: 0,067 €/KWH
- overige maanden, 24 uur per dag stroom tegen vast tarief: 0,158 €/KWH

4: Plan Elige 8 horas (kies zelf naar keuze 8 uur daltarief per dag, in 2 blokken van 4 uur)
- 8 uur per dag, zelf te kiezen, stroom tegen: 0,067 €/KWH
- overige uren: 0,158 €/KWH

5: Plan Noche (dag/nachttarief)
- tussen 23:00 uur en 13:00, stroom tegen: 0,067 €/KWH (zomer)
- tussen 22:00 uur en 12:00, stroom tegen: 0,067 €/KWH (winter)
- overige uren: 0,158 €/KWH

6: Plan 8760 horas (kosten varieren per uur op basis vraag elektra)
- Gedurende 24 uur per dag / 7 dagen per week een variabel stroomtarief
- Indien geen dag/nachttarief, dan varieert dit zo tussen: 0,10 €/KWH tot 0,14 €/KWH
- Ook mogelijk in dag/nachttarief, met de volgende tarieven:
- Indien er weinig vraag naar elektra is, en er dus "over" is, zakt het tarief naar:+/- 0,04 €/kwh
- Indien er veel vraag is naar elektra, en dus "tekort", verhoogt men het tarief naar: +/- 0,17 €/KWH
- Speciale website waar je de tarieven per uur kunt terugzoeken van de afgelopen 12 maanden op        basis van overschot en tekort.

7: Plan Estable (vast)
- 24 uur per dag, 7 dagen per week een vast tarief van: 0,12 €/KWH

De contracten zijn per dag opzegbaar, dat wil zeggen je kunt je tariefplan omzetten wanneer jij het wilt, behalve; Plan Verano en dan omzetten naar Plan Invierno -of- Plan Invierno naar Plan Verano.

Dus je zou er voor kunnen kiezen om rond 15 juni over te stappen naar plan Verano, zo profiteer je van 15 juni tot 15 september van een 24/7 stroomtarief van 0,067 €/KWH en dan stap je over op bijvoorbeeld dag nacht stroom tot het jaar daarop, zodat je op 15/6 weer kunt overstappen naar Verano.

Ik hoop dat jullie iets aan deze informatie hebben  :P 


Mocht je nog geen slimme meter hebben? Deze kun je aanvragen tegen een vergoeding van +/- € 40

De informatie is terug te vinden op de website van Iberdrola, echter nog niet in het Engelse gedeelte van de website, alleen in het Spaanse gedeelte.

Paul
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: fredj54 op 25 maart 2016, 22:55:27 pm
Goed om te weten, dank voor het delen en de vertaling :-)
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: fredj54 op 26 maart 2016, 10:34:35 am
@pzagers:
Weet je misschien welke, buiten de kWh prijs, bijkomende kosten Iberdrola rekent voor bijv. vastrecht ed? Ik neem aan dat met een slimme meter (twee?)maandelijks het werkelijke verbruik op afstand wordt gemeten en verrekend.
Zou fijn zijn de facturen per e-mail te ontvangen.
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Paul Zagers op 26 maart 2016, 11:18:06 am
Iberdrola rekent voor alle 7 tariefplannen een vastrecht van: € 42,04 €/KW per jaar.

Dit bedrag vermenigvuldig je dus met je vermogen oftewel potencia, en dit deel je dan door 12.

Dat komt op het volgende neer:

- Potencia: 3,45 = € 12,08 per maand
- Potencia: 4,60 = € 16,11 per maand
- Potencia: 5,75 = € 20,14 per maand
- Potencia: 6,90 = € 24,17 per maand
- Potencia: 8,05 = € 28,20 per maand

Er komt ook nog belasting op; elektriciteitsbelasting van 5.11269632% over de factuur.

En je betaald 0,02 €/per dag voor de huur van je meter.

En uiteraard komt de IVA/BTW er nog bovenop.

Het is bij Iberdrola ook mogelijk online je facturen in te zien, als je een slimme meter hebt, dan
kun je zelfs inloggen op een speciaal gedeelte van de website, en zo je real-time verbruik zien, en de verbruiken terugzoeken per dag, en zelfs per uur. Zie foto


(http://i63.tinypic.com/macadi.png)
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: sjakemans op 26 maart 2016, 12:46:00 pm
@pzagers

waar kan ik dat vinden My daily consumption Ik kom niet verder dan een overzicht van al mijn rekeningen onder het kopje Consumption evolution. Ik heb ook een tab met My energy usage maar dat is alleen per maand.           Ik neem aan dat ik een slimme meter heb? Krijg de factuur per e-mail 2 maandelijks en sinds kort trouwens 1 keer per maand en ik heb dag en nachtstroom.
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Paul Zagers op 26 maart 2016, 12:53:27 pm
Sjakemans, om je slimme meter uit te kunnen lezen, ga je naar een andere website van Iberdrola.

Dit werkt namelijk niet via je Iberdrola klantenaccount maar gaat via Iberdrola Distrubicion.

Aanmelden kan via de volgende link, waarna je direct je meter kunt uitlezen.

https://www.iberdroladistribucionelectrica.com/01disd/wtgapp/www/inicio.html#alta-usuario (https://www.iberdroladistribucionelectrica.com/01disd/wtgapp/www/inicio.html#alta-usuario)

Of je een slimme meter hebt weet ik natuurlijk niet, maar normaal gesproken is een slimme meter onlangs vervangen en is electronisch. Heb je nog een ouderwetse draaischijf meter dan is hij nog niet slim genoeg  :P
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: sjakemans op 26 maart 2016, 13:04:19 pm
@pzagers

Bedankt voor je snelle reactie

Maar ?? wat voer ik bij introduzca Cups in?? als ik op i? druk gebeurt er neiets

Volledige Naam, Nie nummer en taal engels  begrijp ik
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: sjakemans op 26 maart 2016, 13:05:14 pm
Ik heb daar mijn contractnummer ingevoerd maar dat accepteert de site niet
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Paul Zagers op 26 maart 2016, 13:28:33 pm
Sjakemans, CUPS is je Supply point identification (USPC)

Deze kun je normaal gesproken vinden in je normale Iberdrola account bij "datos del contrato" of contract details of op pagina 2 van je digitale factuur. Daar vind je de volgende info.

Supply point identification (USPC): ES **** **** **** **** NA

Ik heb mijn nummer even weggehaald en vervangen door ****

Maar dan weet je waar je naar moet zoeken.
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Dina2112 op 26 maart 2016, 13:58:39 pm
Kan het dat je een Spaans telefoonnummer nodig hebt om te kunnen registreren, Paul?
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Paul Zagers op 26 maart 2016, 14:00:47 pm
Je kunt inderdaad geen Nederlands nummer gebruiken, maar alleen Spaans.
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Dina2112 op 26 maart 2016, 14:16:44 pm
Jammer, dat heb ik niet :(
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: sjakemans op 26 maart 2016, 14:17:43 pm
Helaas, Bij Iberdrola staat in het systeem bij: ID CARD NUMBER/TAX ID NUMBER mijn NIE nummer

Als ik deze invoer bij DNI NIF CIF Carta krijg ik een rood randje en de melding: Atención, debe completar con un número de documento real Bij Pasaporte en Otra dezelfde mededeling maar zonder rood randje.

CUPS heb ik gevonden kan ik alleen invoeren zonder de spaties anders kan ik de laatste letter niet invoeren (TC)

En dan krijg ik de mededeling :Por favor, introduzca un CUPS válido

Kortom beiden niet goed maar staan wel genoteerd bij Iberdrola in het systeem.

Dinsdag maar even bellen

@Pzagers in ieder geval bedankt

Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Paul Zagers op 26 maart 2016, 14:22:09 pm
Vreemd dat het niet lukt, Cups bestaat bij mij uit:

ES(16 nummers)NA, je voert hem inderdaad in zonder spaties.

Je kunt ze ook mailen in het Engels:

distribucion@iberdrola.es

Wel al je gegevens erbij zetten, anders mailen ze terug dat je dit alsnog moet doormailen.

Paul

Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Dina2112 op 26 maart 2016, 14:27:49 pm
Helaas, Bij Iberdrola staat in het systeem bij: ID CARD NUMBER/TAX ID NUMBER mijn NIE nummer

Als ik deze invoer bij DNI NIF CIF Carta krijg ik een rood randje en de melding: Atención, debe completar con un número de documento real Bij Pasaporte en Otra dezelfde mededeling maar zonder rood randje.
Dit kan je omzeilen door Otra Identifica aan te duiden en daarnaast dan je NIE nummer. Dus niet DNI NIF CIF, maar die Otra selecteren

CUPS heb ik gevonden kan ik alleen invoeren zonder de spaties anders kan ik de laatste letter niet invoeren (TC)

En dan krijg ik de mededeling :Por favor, introduzca un CUPS válido
Verwijder alle spaties en kijk goed na of alle letters en cijfers er staan

Kortom beiden niet goed maar staan wel genoteerd bij Iberdrola in het systeem.

Dinsdag maar even bellen

@Pzagers in ieder geval bedankt



Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Dina2112 op 26 maart 2016, 14:31:00 pm
Als ik het goed begrijp moet je je mobiel tel. nr. ingeven omdat ze je een code doorsturen om te registreren?

Kan ik dan niet effe het tel. nr. van iemand lenen? :)
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Paul Zagers op 26 maart 2016, 14:34:44 pm
Ik heb nog een Spaanse prepaid liggen, die mag je wel even gebruiken voor je activatie.
Stuur me maar even een Persoonlijk bericht dan krijg je het nr.

Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: sjakemans op 26 maart 2016, 14:36:05 pm
Met explorer werkt het wel.( IPV Chrome)  Ik moet alleen een wachtwoord aanmaken als ik dat doe krijg ik een foutmelding en die verdwijnt binnen 0,00001 seconden zal wel te maken hebben met hoofdletters en minimaal zo veel tekens etc maar het gaat zo snel dat ik het niet kan lezen. Daarnaast lees ik dat ik per SMS een code krijg  en de telefoon ligt in Spanje dus moet even wachten
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Dina2112 op 26 maart 2016, 15:10:07 pm
Hartelijk dank Paul!
Registratie is gelukt! En ik ben op de site geraakt :)
Nu eens kijken wat daar allemaal te vinden is.

Muchas gracias!!
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Paul Zagers op 26 maart 2016, 15:16:01 pm
Leuk te lezen dat het je gelukt is  :D


Via het knopje "smart meter" kun je het dagelijks, wekelijks en maandelijks verbruik opzoeken.


(http://i63.tinypic.com/nprthl.png)
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Dina2112 op 26 maart 2016, 15:20:21 pm
Inderdaad. En via dat "Smart meter" knopje heb ik gemerkt dat ik geen Smart meter heb.
Ik denk dat ik die toch eens ga aanvragen ;)
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Paul Zagers op 26 maart 2016, 15:35:26 pm
Mocht je willen weten of je een slimme meter hebt of niet, dit kun je online checken met je CUPS nr.

Surf naar: https://www.iberdrola.es/planesatumedida/index.htm?utm_source=home&utm_medium=web_clientes&utm_campaign=planes-medida (https://www.iberdrola.es/planesatumedida/index.htm?utm_source=home&utm_medium=web_clientes&utm_campaign=planes-medida)[/size]

Klik dan op:
¿no sabes si tienes contador inteligente?

Er volgt dan een invulscherm, daar kun je de check uitvoeren.

(http://i66.tinypic.com/15xuvzn.png)

Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: sjakemans op 26 maart 2016, 16:17:44 pm
Het werkt met dank aan Paul
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Albert_63 op 26 maart 2016, 16:50:12 pm
Bedankt voor de info pzagers.

Ik heb zo het idee dat voor een woning met zwembad welke enkel van juni tot in oktober bewoond is, het plan

4: Plan Elige 8 horas (kies zelf naar keuze 8 uur daltarief per dag, in 2 blokken van 4 uur)

het meest voordeel zal bieden.

Zeker wanneer we dan nog een tijdsklok op onze elektrische warmwaterboiler zouden plaatsen, rekening houdend met de gekozen 2 blokken van 4 uur.
De zwembadpomp maakte in 2015 meer dan de helft van ons totale elektriciteitsverbruik uit.
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Paul Zagers op 26 maart 2016, 17:16:58 pm
Hoi Albert,

Als je er alleen bent van juni tot oktober kun je beter tarief zomer pakken.
Dan heb je 3 maanden stroom 24/7 tegen daltarief 0,06 €/kwh.

En dan rest van jaar 8 uur zelf te kiezen of dagnacht.
Paul
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Albert_63 op 26 maart 2016, 18:09:29 pm
Bedankt pzagers.

Inderdaad, met de combinatie van 2: Plan Verano (zomer) en 4: Plan Elige 8 horas komt het nog voordeliger uit.
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Juan el guapo op 27 maart 2016, 16:35:06 pm
wij krijgen ook zo´n moderne meter van Endessa en hopen dat ze ook zoveel keuze gaan krijgen.
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: lucky op 27 maart 2016, 16:57:39 pm
Wij hebben wel een slimme meter en kunnen ook op de site kijken ,
maar als we willen veranderen kunnen we dat niet online doen ,
wij hebben een Third Party Contract (ATR).(?)

Nog iemand dat probleem ?
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Paul Zagers op 27 maart 2016, 17:03:26 pm
Lucky, Iberdrola Distribucion Electrica, www.iberdroladistribucionelectrica.com (http://www.iberdroladistribucionelectrica.com) dat is het gedeelte waar je de meter lezingen kunt doen, dit is het distributiebedrijf, en je contract loopt via Iberdrola > www.iberdrola.es (http://www.iberdrola.es) Dit zijn 2 verschillende delen van Iberdrola.

Om je contract te wijzigen log je in bij www.Iberdrola.es (http://www.Iberdrola.es)

Of gebruik deze link, waar je het nieuwe tarief kunt kiezen en daarna kunt inloggen om je contract online om te zetten:

https://www.iberdrola.es/planesatumedida/index.htm?utm_source=home&utm_medium=web_clientes&utm_campaign=planes-medida (https://www.iberdrola.es/planesatumedida/index.htm?utm_source=home&utm_medium=web_clientes&utm_campaign=planes-medida)

Paul



Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: lucky op 27 maart 2016, 17:07:55 pm
We gaan het proberen , bedankt
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: lucky op 27 maart 2016, 17:53:05 pm
Blijft peaje acceso energia hetzelfde ?
wij hebben betaald voor januari 359kwh x 0,044027 €/kwh en voor coste energia 359 kwh x 0.05565 €/kwh.


update:
en in december voor 1.608 kwh x0,044027 euro/kwh en voor coste energia 1.608 kwh x 0,076708 euro/kwh


Werd de stroom dan in 2016 goedkoper ?


In januari werd onze zonne-instalatie aangeschakeld ....wat een verschil !
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: steven op 28 maart 2016, 18:16:48 pm
Wij hebben 6 maand geleden ons huis gekocht in Benissa.
De immo makelaar heeft het contract van Iberdrola overgezet op onze naam.
Het is 5500W en 2.0A
Zo'n oude enkelvoudige meter, nog niet eens nachttarief.
De meter staat buiten op de straat in een kast.

Is er bij het overschakelen van een oude meter naar een slimme meter ook een keuring van de elektriciteit nodig ? Ik heb al horrorverhalen gehoord en ik wil daar liefst geen risico mee nemen.
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: lucky op 28 maart 2016, 18:52:06 pm
Bij ons was dat wel het geval , omdat we van 2,2 kwh naar 4,6 zijn gegaan
Mijn man had zelf alle stroomkabels gelegd en aangesloten en het is van de eerste keer goedgekeurd
De controleur heeft in de zekeringkast nagezien of alle kabels in van die zwarte plastiek buizen zaten en ook de aarding nagemeten .
Op een paar plaatsen in huis de verdeeldozen geopend en de aparte kabel van het elecktrisch vuur nagezien .
Het plan wat Danny had gemaakt was niet nodig , vroeger in B. moest dat allemaal nagekeken worden ...wij vonden het hier bijlange niet zo streng als vroeger de controle van Vinçotte in B.
 
Ik heb al horrorverhalen gehoord en ik wil daar liefst geen risico mee nemen.
Ik zou liever het risico nemen van een strenge controle dan dat ik eens aan een stroomdraad blijf hangen of dat mijn huis afbrand door kortsluiting ....en wat zijn horrorverhalen , nieuwe leidingen leggen ?
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Hana Marina op 28 maart 2016, 20:07:19 pm
Paul Zagers,
bedankt voor info over de tarieven van Iberdrola!
We zijn erg blij mee,en hebben ook gelijk aan de slag gegaan.we volgden alle adviezen,ook van andere forumleden. We zijn dus nu ook geregistreerd bij iberdrola distribucion.
Maar...dat was ,denk ik,helemaal niet nodig om over te gaan naar een andere tarief(we willen straks naar de zomer tarief).Dat kunnen we doen via www.iberdrola.com.Klopt het?
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Paul Zagers op 28 maart 2016, 22:08:31 pm
@Steven, zo lang je het vermogen (potencia) niet veranderd heb je geen keuring (boletin) nodig.
Dus in dit geval kun je dan normaal gesproken zonder problemen een slimme meter aanvragen.
Bij ons is het ook zonder problemen gebeurd in woning van 30 jaar oud, zonder keuring. Je zou dit
gewoon eens na moeten vragen bij Iberdrola.

Wel zou ik, gezien de leeftijd van je installatie eens een monteur alles laten checken op veiligheid, en of de aarde en aardlek in orde zijn, deze zijn van levensbelang in geval van storing. Dit hebben wij ook gedaan, en alles laten voorzien van nieuwe aardlekschakelaars.

@Hana Marina, via Iberdrola Distribucion kun je de meter uitlezen en je contract loopt via www.iberdrola.es (http://www.iberdrola.es) inderdaad.


Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Hana Marina op 28 maart 2016, 22:15:51 pm
 Snap ik helemaal :)gracias
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: lucky op 28 maart 2016, 22:44:21 pm
4: Plan Elige 8 horas (kies zelf naar keuze 8 uur daltarief per dag, in 2 blokken van 4 uur)
- 8 uur per dag, zelf te kiezen, stroom tegen: 0,067 €/KWH
- overige uren: 0,158 €/KWH

Die prijs van 0,067 is dat de totaalprijs van peaje acceso energia en coste energia
tesamen ?
Momenteel betaal ik 0,044027€/kwh en  0.05565 €/kwh.
Dus zou ik dan wel voordeel doen met een van die plannen ?
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Paul Zagers op 28 maart 2016, 22:52:09 pm
Lucky; 0,067 €/KWH is de totale stroomprijs tijdens deze 8 zelf te kiezen daluren.

Zie voorwaarden van Elige hier: https://www.iberdrola.es/planesatumedida/plan-elige-8-horas.htm (https://www.iberdrola.es/planesatumedida/plan-elige-8-horas.htm)

Er komt ook nog belasting op; elektriciteitsbelasting van 5.11269632% over de factuur.

En je betaald 0,02 €/per dag voor de huur van je meter.

En uiteraard komt de IVA/BTW er nog bovenop.
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: steven op 29 maart 2016, 09:24:43 am
@Steven, zo lang je het vermogen (potencia) niet veranderd heb je geen keuring (boletin) nodig.

Wel zou ik, gezien de leeftijd van je installatie eens een monteur alles laten checken op veiligheid, en of de aarde en aardlek in orde zijn, deze zijn van levensbelang in geval van storing. Dit hebben wij ook gedaan, en alles laten voorzien van nieuwe aardlekschakelaars.

Installatie is net nagekeken door mijn schoonbroer, die is electricien. Alles is in orde, maar het kan beter natuurlijk. Zo zijn nog niet alle stopcontacten op 2.5 carré bijvoorbeeld.
Of heb ik een paar 'Belgische' stopcontacten geplaatst ipv Spaanse.

Ik las ergens dat de 5.5Kw niet meer zou bestaan nu en dat het 5.75Kw geworden is. Dus wel ander vermogen, maar miniem.
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Janus op 29 maart 2016, 09:34:59 am
Quote (selected)
Het is 5500W en 2.0A
Vermogen = U x I  Dus => 5500Watt = 230V * 23.9A  (geen 2.0 )

Quote (selected)
Ik las ergens dat de 5.5Kw niet meer zou bestaan nu en dat het 5.75Kw geworden is. Dus wel ander vermogen, maar miniem.

Men rekent nu gewoon met de huidige 230V in plaats van de 220V van vroeger
220V*25A=5500Watt
230V*25A=5750Watt



Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Paul Zagers op 29 maart 2016, 09:37:24 am
Klopt, door het ophogen van het voltage (U) x Ampere (I) heb je nu meer vermogen in Watt (P) :D
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Janus op 29 maart 2016, 09:41:07 am
Ps, zie dat je wel de juiste (hoofdautomaat) in je installatie hebt staan (in apart kastje met loodje) anders kom je wel in de problemen
Hier in Spanje ICP genoemd!

(http://www.leroymerlin.es/img/r25/34/3419/13824860/13824860_z1.jpg)
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Paul Zagers op 29 maart 2016, 09:50:18 am
Janus, de ICP (interruptor de control de potencia) zit tegenwoordig ingebouwd in de nieuwe slimme meters.

Deze meter is ingeregeld op het gecontracteerde vermogen en zodra je meer verbruikt schakelt de spanning af voor een paar seconden en schakelt dan weer in.

Mocht dit een paar keer achter elkaar gebeuren, dan moet je via de website van iberdrola Distribucion je ICP resetten.
(http://i66.tinypic.com/27y7nnq.png)
(http://i63.tinypic.com/9aakhe.png)
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Janus op 29 maart 2016, 10:01:32 am
Oke, ik wist niet dat de ICP in huis dan verviel.
Maar TS komt uit Benissa en ze hebben ons gezegd dat nog niet alle functies van  de slimme meter gebruikt kunnen worden op het stukje Campo waar wij zitten.
Weet jij of de slimme meter inmiddels overall toegepast kan worden?

 
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Paul Zagers op 29 maart 2016, 10:05:27 am
Nou in principe vervalt je ICP binnen niet, ze halen hem niet weg, maar ze controleren deze niet meer omdat deze functie is overgenomen door de slimme meter. In een eerder bericht heb ik uitgelegd hoe je de check kunt doen om te zien of je slimme functies beschikbaar zijn.


Wij hebben deze slimme meter al bijna 2 jaar en pas sinds vorige maand is ons netwerk aangepast waardoor de functies pas werken.


Met je CUPS nr kun je checken of het al werkt of niet.
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Janus op 29 maart 2016, 10:36:50 am
Klopt ik heb hem toen kort na jouw aangevraagd en de functie werkt hier (Benissa Campo) nog steeds niet heb ik juist getest  ;)
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Paul Zagers op 29 maart 2016, 10:39:48 am
Janus, Dat is waar ook  ;D


Wat ik destijds wel gelijk gedaan heb, ik mijzelf aangemeld bij www.iberdroladistribucionelectrica.com


Vorige maand ontving ik netjes een email, dat ons netwerk gereed was en dat ik de functies kon gaan gebruiken.
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: lucky op 29 maart 2016, 12:51:59 pm
Nou in principe vervalt je ICP binnen niet, ze halen hem niet weg, maar ze controleren deze niet meer omdat deze functie is overgenomen door de slimme meter[/font][/size]
Bij ons heeft de controle firma  hem dus wel weggehaald voordat Iberdrola de nieuwe meter plaatste

Wij hadden geen loodje aan onze oude meter , daar hebben ze helemaal geen probleem van gemaakt , nu hoeft er zelfs geen loodje meer op te zitten omdat alles in de meter is ingebouwd .
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Abel op 30 maart 2016, 16:44:31 pm
Heb in oktober 2013 een electronische dubbeltariefmeter van Iberdrola laten installeren, maar die blijkt met het invoeren van mijn CUPS nummer toch nog niet slim te zijn... :(

Waar op de site kun je een slimme meter aanvragen?
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Janus op 30 maart 2016, 17:55:09 pm
Is de meter niet slim genoeg of is het netwerk er niet op voorzien?
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: fredj54 op 30 maart 2016, 21:22:43 pm
Ik zit nu bij Endesa, als ik wil overstappen naar Iberdrola, kan ik dan een contract aangaan met Iberdrola en zorgen hun dan voor het opzeggen van mijn contract bij Endesa?
En hoe en wie bepaald de capaciteitsfactor?
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Abel op 30 maart 2016, 22:29:00 pm
Is de meter niet slim genoeg of is het netwerk er niet op voorzien?

Dit antwoord kreeg ik bij de test:
"No dispones de contador inteligente."

Tja, betekent dit nu dat het niet kan bij mij, of dat ik al een slimme meter heb..?
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Janus op 30 maart 2016, 22:42:27 pm
Ik krijg hetzelfde antwoord maar ik heb wel een slimme meter.
Maar het netwerk is hier (nog) niet geschikt.

Dit is mijn meter:
http://www.orbis.es/ficha_producto.aspx?inPkyIdi=1&inPkyPro=685
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Paul Zagers op 31 maart 2016, 11:55:28 am
Klopt inderdaad, sommige meters zijn wel slim, maar het netwerk erachter nog niet.


Dit kun je alleen maar checken bij de netwerkbeheerder.
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Paul Zagers op 12 april 2016, 15:57:56 pm
Ik heb inmiddels de keuze gemaakt uit de 7 tarieven en wel voor: Plan 8760 horas.

Bij dit plan variëren je tarieven per uur op basis van vraag en aanbod, hier nemen ze per periode
het gemiddelde van en dat is dan je tarief voor de afgelopen periode.

Inmiddels heb ik nu een afrekening gekregen van de laatste 5 dagen:

Zoals je kunt zien heb ik in deze periode 0,108 €/KWH betaald (piektarief) en 0,041 €/KWH (daltarief)

(http://i67.tinypic.com/23v16py.png)
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Albert_63 op 06 juni 2016, 17:06:11 pm
Hallo,

In ons Iberdrola Plan Elige 8 horas staat (o.a.) vermeld :
Si el Plan contratado no se adapta bien a tus necesidades, puedes cambiarte a un Nuevo Plan o modificar las horas cuando quieras. A partir de ese momento, tambien podras volver a elegir un nuevo Plan o modificar las horas cada 12 meses.

Mag ik hier uit opmaken dat
- in mei 2016 overgegaan naar Plan Elige 8 horas,
- op 15/6/2016 overgaan naar Plan Verano,
- op 15/9/2016 terug overgaan naar Plan Elige 8 horas niet mag omdat men voor deze overgang zeker moet wachten tot 15/6/2017 (12 meses) ?

Thnx en groetjes,

Albert
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Paul Zagers op 06 juni 2016, 17:25:54 pm
Albert, er staat bij (google translate)


Flexibiliteit zonder permanentie
Geen vaste looptijd van het contract. Als de Select Plan 8 Hours niet goed geschikt is voor uw behoeften , kunt u overschakelen naar een nieuw plan op elk gewenst moment.
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Albert_63 op 06 juni 2016, 18:29:00 pm
Bedankt Paul,

Wat wil het 2de zinnetje in de tekst bij ons contract zeggen ?

A partir de ese momento, tambien podras volver a elegir un nuevo Plan o modificar las horas cada 12 meses.

Staat dat er in de tekst bij Uw contract ook (al) bij ?

Thnx en groetjes,

Albert

Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Paul Zagers op 06 juni 2016, 21:07:24 pm
De vertaling geeft aan:

Vanaf dat moment kunt u ook terug te gaan naar een nieuw plan te kiezen of de uren om de 12 maanden te wijzigen.

Wat het precies betekent? Geen idee  ::)

Ik heb nu Plan 8.760 Horas, en ik ga op 15/6 switchen naar Plan Verano.

Dit kan zonder problemen, heb het al nagevraagd bij Iberdrola klantenservice.
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: juan68 op 06 juni 2016, 21:11:21 pm
weet niemand antwoord  op vraag van fredj54 zit zelf ook bij endesa en volg dan ook dit draadje
bij ons had endesa zonder te vragen het contract gewijzigd ???naar een duurder en met onderhoud van de airco ??
Wij hebben dit helemaal niet gevraagd ik versta die spanjaarden soms toch niet ,toevallig online eens gaan kijken we hebben het wel terug online kunnen aanpassen maar dit kan toch niet ??of is dit de manier van werken in spanje ??
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: sjakemans op 16 juni 2016, 21:25:08 pm
@ PZagers Ben jij bij Iberdrola al overgestapt op Plan Verano?

Ik wil ook overstappen, eerst via internet na 10 foutmeldingen op de website  en drie telefoontjes later vertelde dat zij het voor mij in orde gingen maken en het gewijzigde contract naar mij zouden mailen helaas zonder respons. Vanavond kreeg ik uiteindelijk deze e-mail.

Thank you for your e-mail.
 
Sorry about all the inconviniencies but you cannot have this type of contract, this tariff can   only happen when you have, at least, two contract with us with the same holder with Iberdrola, and one of them is a hollidays house.
 
If you need more information or advice on the most efficient, clean and innovative solutions for your home and/or business, we are at your disposal at 900 225 235, when in Spain

900 322 044(English speaking), outside Spain 0034 916 496 330, at your nearest Iberdrola outlet or associated customer service point, or on www.iberdrola.es/clientes
 
Kind regards.
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: lucky op 16 juni 2016, 22:39:46 pm
Dan heeft de persoon in kwestie waarschijnlijk iets fout aangevraagd voor U ,
wij hebben het plan ( weet de naam niet meer) voor onze hoofdwoning betalen we heel weinig en voor de andere appartementen krijgen we 1 jaar op alle rekeningen 25% korting
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Paul Zagers op 17 juni 2016, 08:22:19 am
Sjakemans,

Er gaat niets fout, heb hetzelfde probleem en ben hier gisteren ook mee bezig geweest, heb ook contact gehad met Iberdrola.

Iberdrola heeft de voorwaarden  van plan Verano en Invierno aangepast, let op ! dit betreft alleen plan Verano en plan invierno

Je kunt deze 2 plannen alleen contracteren indien je 2 contracten hebt bij Iberdrola op dezelfde naam, dus daarmee ook 2 huizen.

Voor mensen met 1 huis, en dus 1 contract zijn plan Verano en Plan Invierno niet meer te contracteren.

Deze plannen zijn nu alleen bedoeld voor mensen met een 2e vakantiewoning in Spanje waarvan de 1e woning ook in Spanje is gelegen en met dus op beide woningen een Iberdrola contract.

Alle overige plannen zijn wel door iedereen (met 1 woning) te contracteren.

Paul






Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: sjakemans op 17 juni 2016, 08:50:31 am
@Pzagers  bedankt dan houd ik het maar bij dag en nachtstroom.
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Paul Zagers op 17 juni 2016, 09:22:05 am
Sjakemans, ik heb het Plan 8760 Horas, dit is ook dag/nacht en is zeer voordelig.

Zo betaalde ik dus in de maand mei:

€ 0,107 per KWH in piekuren
€ 0,040 per KWH in de daluren

Zie afbeelding:

(http://i68.tinypic.com/xnhezs.jpg)

Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: sjakemans op 17 juni 2016, 10:32:50 am
Pzagers:

Er is toch een site waar je die uren kon zien?
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Paul Zagers op 17 juni 2016, 10:34:31 am
https://www.iberdrola.es/clientes/hogar/tarifas-reguladas/precio-voluntario-pequeno-consumidor/metodologia/precios-tarifas


Groet, Paul
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: sjakemans op 17 juni 2016, 10:44:04 am
Thx
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: steven op 23 juni 2016, 16:28:04 pm
Je kunt inderdaad geen Nederlands nummer gebruiken, maar alleen Spaans.
Klantendienst van Iberdrola zegt dat je 666 666 666 of 999 999 999 kunt gebruiken indien je geen Spaans nummer hebt. Zou moeten werken.

Ik ben deze week overgeschakeld naar hun speciaal tarief voor Holiday Home.
https://www.iberdrola.es/customers/home/electricity/power-up-10kw/conecta-electricity-holidays
Connect Electricity Holidays.

€ 0.126989 met daarboven nog 10% korting

Dit is een tijdelijk aanbod, loopt nog tot 15 juli.
Ik heb geen nachttarief of slimme teller. Voor mij was dit het voordeligste wat ik kon vinden.
Ben benieuwd wat er op de volgende aanrekening zal staan.
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: fredj54 op 03 oktober 2018, 16:03:13 pm
Zijn er inmiddels forumleden die van Plan Verano/Invierno naar Noche
zijn gegaan en weer terug? Ben benieuwd of dit in de praktijk wel mogelijk is.
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Paul Zagers op 03 oktober 2018, 16:07:33 pm
Plan Verano/Inverno zijn alleen geldig indien je 2 huizen in ES hebt, waarvan beide een Iberdrola aansluiting en 1 daarvan met een normaal tarief. Dit tarief is eigenlijk alleen voor een 2e woning.
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: fredj54 op 11 oktober 2018, 13:27:25 pm
@Paul, dan is dit voor mij niet van toepassing.

Ik heb contact gehad met een electra maatschappij en zij adviseren mij om op
basis van het huidige jaarverbruik (heb op dit moment geen airco’s) de
potentia te verlagen naar 4,6kW. Wat ik gelezen heb op de site van Endesa,
is dat het veranderen van de potentia 1x per jaar (weet niet of dit per kalenderjaar is) is toegestaan en dat verlagen niks kost maar verhogen wel.
Ik zit dus te twijfelen of veranderen van 5,75 naar 4,6kW verstandig is.
Is wel een besparing van zo’n €60 per jaar. Wat als ik toch airco’s wil plaatsen?
De hoofdzekering in huis is 25Amp maar dat speelt misschien bij de slimme
meters geen rol meer omdat deze de max amperage bepaald a.d.h van de potentia?
Heeft iemand ervaring met het verhogen van de potentia en de kosten?

Verder vraag ik mij af of dag/nacht tarief altijd gunstiger is bij een verblijf
van 4 a 5 maanden per jaar. Gebruik je de stroomvretende apparaten steevast in de daluren dan wellicht wel.
Ik heb van een maatschappij een aanbod van 12,30 eurocent per kWh,
dit zit zeg maar 4 eurocent onder en boven het huidige dag/nacht tarief in.
Ervaringen met dag/nacht vs vast?

Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Janus op 11 oktober 2018, 13:37:27 pm
Quote (selected)
zij adviseren mij om op
basis van het huidige jaarverbruik (heb op dit moment geen airco’s) de
potentia te verlagen naar 4,6kW.
Hoe kun je nu aan de hand van het jaarverbruik adviseren over het vermogen?Het zelfde als aan de hand van het aantal gereden kilometers per jaar met de wagen bepalen hoe zwaar je motor moet zijn.Verder vraag je ons raad zonder te vertellen welke stroomvretende apparaten je dan wel in huis hebt en wanneer je ze verbruikt.

ps. 25A = 5,7kw   (25X230)
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: fredj54 op 11 oktober 2018, 14:05:35 pm
Verder vraag je ons raad zonder te vertellen welke stroomvretende apparaten je dan wel in huis hebt en wanneer je ze verbruikt.

Hiermee bedoel ik de apparaten die de meeste ook hebben als boiler, (vaat)wasmachine, electrishe oven. Op dit moment geen airco’s. Wij koken op gas.
Gebruik is nu verdeeld over de dag. Ik begrijp dan ook wel dat je bepaalde
dingen in de daluren moet plannen.

Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Janus op 11 oktober 2018, 14:25:05 pm
Het gaat erom welke apparaten je tegelijk gaat gebruiken.
Een vaatwasser en wasmachine kun je perfect tegelijkertijd gebruiken, een kleine boiler kan er ook wel bij dan.
Een Airco van 3kw die dan 12kW koelt of verwarmt is al redelijk zwaar en kan je best aan laten staan met de wasmachine (3kw +2,7kW) omdat beide apparaten eigenlijk tegelijk  op vol vermogen draaien.
Ga je dan ook nog strijken wordt het wel wat moeilijk, zeker als de boiler dan nog even gaat bijverwarmen.

Verder hangt er ook veel af hoeveel je het verbruikt, een vaatwasser gebruikt +/- 1kW per wasbeurt, als je die maar het halve jaar gebruikt is dat 180kWh per jaar.
Je hebt het over 4cent korting 180x0,04= 7,2Euro/jaar
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Paulzagers op 11 oktober 2018, 14:35:00 pm
Hoe kun je nu aan de hand van het jaarverbruik adviseren over het vermogen?Het zelfde als aan de hand van het aantal gereden kilometers per jaar met de wagen bepalen hoe zwaar je motor moet zijn.Verder vraag je ons raad zonder te vertellen welke stroomvretende apparaten je dan wel in huis hebt en wanneer je ze verbruikt.
ps. 25A = 5,7kw   (25X230)

Dit is heel simpel, het energiebedrijf kan precies zien wat je verbruikte vermogen is.
In dit geval zien ze dus dat Fred op piekmomenten nooit meer gebruikt dan 4,6.
Vandaar hun advies om te verlagen. Ik zou het zelf niet verlagen, want het kan zomaar voorkomen dat ze bij een verhoging, mocht je in de toekomst toch weer een hoger vermogen nodig hebben, dat ze om een keuringsrapport (boletin) vragen.
Titel: Re: Iberdrola; nieuw 7 nieuwe tariefplannen voor klanten met slimme meter
Bericht door: Janus op 11 oktober 2018, 14:41:56 pm
Quote (selected)
Dit is heel simpel, het energiebedrijf kan precies zien wat je verbruikte vermogen is.
Dat is iets heel anders als wat Fred schrijft  ;) Die heeft het over het jaarverbruik.