SpanjeMarktplaats

Auteur Onderwerp: Wist je dat?  (gelezen 48013 keer)

Offline rmarijnis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.191
Wist je dat?
« Gepost op: 20 augustus 2011, 10:25:54 am »
<p>Hopelijk mag dit van de beheerder het is (nog) niet specifiek Spanje maar kan het wel worden.</p>

<p>Ik doe de aftrap, met wat paarden konten 2000 jaar geleden het heden bepalen.<br />

 <br />

 </p>

<p>Onderwerp:  Wist je dat ???<br />

 </p>

<p> <br />

spoorrails, afmetingen, en waarom niks zomaar kan worden veranderd</p>

<p> <br />

ter informatie  </p>

<p>spoorlijnen<br />

de standaardafstand tussen twee spoorrails is 1,43 meter.<br />

Dat is een standaardmaat die overal genomen wordt..<br />

Waarom is deze ‘ongewone’ maat genomen? Omdat dit de maat is die ze in Engeland hanteerden, en alle spoorwegen daarop gebaseerd zijn.<br />

Waarom bouwden de Engelsen dit met deze afstandsmaat? Omdat dat dezelfde maat was dat de eerste tramlijnen hadden. <br />

Waarom gebruikten ze deze maat voor de tram ?<br />

Omdat de mensen die de tramlijnen bouwden dezelfde maat namen van de afstand tussen de wielen van de huif- en andere karren.<br />

 <br />

Waarom hadden die karren nu zo een rare maat ?? <br />

Wel, als ze een andere maat namen dan braken de wielen af op de oude wielsporen in de baan.<br />

  <br />

vanwaar kwamen die wielsporen ?<br />

Het keizerrijk Rome bouwde voor zijn legioenen heirbanen ( tot in Engeland). Deze waren overal even breed en en werden op voorhand reeds ‘groeven’ in gemaakt waarin precies hun karren en strijdwagens pasten. Zo werd er geen enkele wagen beschadigd.</p>

<p> Dus, sedert dat de Romeinen hun wagens bouwden wordt nog steeds dezelfde maat genomen voor het bouwen van de huidige treinrails.<br />

Nu kunt ge u afvragen: maar waarom 1,43 meter.?<br />

Romeinse strijdwagens werden gebouwd op de maat van het achterste van twee paarden</p>

<p> </p>

<p> </p>

<p> </p>

<p>Nog iets:</p>

<p>Als ge de lancering van een spaceshuttle ziet, dan merkt ge een grote brandstoftank met daarnaast twee raketten</p>

<p>Ingenieurs die de tank bouwden wilden ze eigenlijk groter maken, maar de tank moest vanwaar ze gemaakt werd, tot aan de lanceerbasis vervoerd worden per trein, door een tunnel in de bergen, en die tunnel is, zoals ge ondertussen al weet zo breed als het achterste van twee paarden .</p>

<p> </p>

<p> </p>

<p>Zo, de grootte van de bouw van een spaceshuttle werd 2000 jaar geleden al bepaald door het achterste van twee paarden. </p>

<p>En jij dacht dat het achterste van een paard maar iets stom was ? </p>

<p>Paardenkonten bepalen veel niet waar?

</p>

« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2011, 17:25:54 pm door 969 »

Offline Kaly2

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 855
Wist je dat?
« Reactie #1 Gepost op: 20 augustus 2011, 10:43:07 am »

René, had eerst alleen de aanhef gelezen (voor de tekst moet je een eind doorscrollen) en toen was ik even bang dat je weer veel te vroeg van de reinigings-alkohol had gesnoept. 8O


Maar dit wist ik idd niet, maar moet ook zeggen dat ik er nooit serieus over heb nagedacht.


Terug naar Spanje, wist je dat de breedte van het spoorwegnet in Spanje afwijkt van dat in de rest van Europa.

Daar heb je vast ook wel een verklaring voor.


« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2011, 17:43:07 pm door 1766 »

Offline lucky

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.529
  • Good luck
  • Plaats: Alzira
Wist je dat?
« Reactie #2 Gepost op: 20 augustus 2011, 11:16:59 am »

@ Rene

Ken je dit verhaal ?

Het heeft iets te maken met de afmetingen van in jou verhaal .

De ballade van Canfranc, een spookstation

http://www.viev.nl/Page/EU_Canfranc.htm


Nog eens even terug op die "paardenkonten" ....die waren blijkbaar niet overal even breed .

Kwam dat verschil door het soort voeding van de paarden ? 8O

Breedspoor in Nederland :1945 mm

Russisch breedspoor     :1524 mm

Iberisch breedspoor     :1674 mm

Indisch breedspoor      :1676 mm

En nog veel meer

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_spoorwijdten


« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2011, 18:16:59 pm door 993 »

Offline rmarijnis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.191
Wist je dat?
« Reactie #3 Gepost op: 20 augustus 2011, 11:45:10 am »

Ha ha ha nee Kaly2 is het mij nog veel te vroeg voor, je moet tenslotte er wel naar toe leven hè die borrel  :-)


de enige verklaring die ik mij nu kan bedenken is dat Spanje de konten van de ezels hebben genomen en die zijn vast smaller hè  :wink:

Wat een leuk stukje Lucky, ga ik een keer van dicht bij bekijken.

Het spoor zit mij een beetje in het bloed hè 26 jaar machinist geweest bij NS en de laatste 5 jaar als manager van een groep machinisten.


Maar ik hoop dat hier ook een heel wat andere niet op hetvspoor gerichte Spaanse e.à verhalen gaan komen.


Bedankt SF voor het inelkaar schuiven van het verhaal lukte even niet op de iPad er zaten foto's tussen vandaar.


Kijk dit verdient een 10  :P


« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2011, 18:45:10 pm door 969 »

Offline Florsita

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.321
Wist je dat?
« Reactie #4 Gepost op: 20 augustus 2011, 11:53:34 am »

Wist je dat...

hier de nachttemperatuur maar 3 graden lager is dan

de temperatuur overdag?


En wist je dat...

ik dat zalig vind?


« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2011, 18:53:34 pm door 57 »

Offline rmarijnis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.191
Wist je dat?
« Reactie #5 Gepost op: 20 augustus 2011, 11:58:48 am »

Wist je dat hier niet veel anders is  :D


« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2011, 18:58:48 pm door 969 »

Offline rmarijnis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.191
Wist je dat?
« Reactie #6 Gepost op: 20 augustus 2011, 12:01:56 pm »

@Lucky, ik denk dat dit door de voeding van de paarden kwam, nee maar even serieus ik denk dat de romeinen nooit zover zijn gekomen.


Misschien iemand anders die dit weet hoever de Romeinen zijn gekomen? Rix ?misschien heel eventjes?


« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2011, 19:01:56 pm door 969 »

Offline lucky

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.529
  • Good luck
  • Plaats: Alzira
Wist je dat?
« Reactie #7 Gepost op: 20 augustus 2011, 12:10:13 pm »

De Romeinen kwamen wel degelijk tot in Spanje :!:

Quote (selected)
Romeinse periode


Met de Punische Oorlogen kwamen de Romeinen in 206 v.Chr. in Spanje, onder leiding van Scipio Africanus. Ze veroverden het en deelden het op in provincies. Het totale Iberische schiereiland kende uiteindelijk drie provincies: Bética met Sevilla (huidige naam), Hispania met Tarragona (huidige naam) en Lusitania met Mérida (huidige naam) als hoofdplaatsen. De belangrijkste provincie was Baetica, ontstaan uit Hispania Ulterior. Deze provincie werd zeer rijk. Julius Caesar werd in 61 v.Chr. gouverneur van Hispania Ulterior.


Scipio stichtte in 206 v.Chr. eveneens de stad Itálica. Deze stad bracht onder andere de keizers Trajanus en Hadrianus voort, wat gepaard ging met een stevige Spaanse vertegenwoordiging in de Romeinse Senaat. Spanje zou drie keizers leveren. Toch was de hoofdstad Corduba, het latere Córdoba.


http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_Spanje#Romeinse_periode


« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2011, 19:10:13 pm door 993 »

Offline rmarijnis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.191
Wist je dat?
« Reactie #8 Gepost op: 20 augustus 2011, 12:20:25 pm »

Nee Spanje wist ik Lucky, maar die andere landen die je noemde met spoorbreedtes. Waarom Spanje afwijkt geen idee. Vroeger werden internationale treinen van onderstelgewisseld aan de grens


« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2011, 19:20:25 pm door 969 »

Offline Kees Vis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 893
  • Plaats: Polop de la Marina
Wist je dat?
« Reactie #9 Gepost op: 20 augustus 2011, 12:21:30 pm »

Kaly2@,

Quote (selected)
Terug naar Spanje, wist je dat de breedte van het spoorwegnet in Spanje afwijkt van dat in de rest van Europa.

Daar heb je vast ook wel een verklaring voor.



Die verklaring heb ik:


De afwijkende spoorbreedte van 1,668 m (‘normaalspoor is 1,435 m) waarmee Spanje ooit wilde voorkomen dat een buitenlands leger per trein een invasie kon plegen.


« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2011, 19:21:30 pm door 1402 »

Offline rmarijnis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.191
Wist je dat?
« Reactie #10 Gepost op: 20 augustus 2011, 12:30:25 pm »

Klopt helemaal Kees.


Hier onder uit de Wikipedia.


Spanje had gekozen voor een spoorwijdte van 6 Castiliaanse voet oftewel 2 Spaanse vara (± 1674 mm). Bij die keuze speelde mee dat Spanje indertijd bang was voor een invasie van de Fransen. Portugal koos als verdediging tegen Spanje voor een spoorwijdte van 1665 millimeter. Portugese treinen kunnen dan nog wel rijden op het Spaanse spoorwegnet, maar andersom is niet mogelijk. In de twintigste eeuw hebben Spanje en Portugal besloten om samen gefaseerd over te stappen op een spoorwijdte van 1668 mm.

Deze historisch strategische keuze maakt echter vandaag de dag dat er geen directe treinen mogelijk zijn over de Pyreneeën, waardoor er aan de grens van trein gewisseld moet worden. Dit gebeurt aan de Oceaan zijde in de dorpen Hendaye (Frankrijk) en Irun (Spanje), en aan de Middellandse Zee in Portbou en Cerbère. Deze dorpen hebben elk daardoor een naar verhouding zeer groot (internationaal) treinstation.

De Spaanse hogesnelheidslijn (Spaans:AVE) is overigens wel uitgevoerd in normaalspoor. Hierdoor kan de trein niet op het normale Spaanse spoorwegnet rijden, maar kan het wel aangesloten worden op dat van de rest van West-Europa. Op dit moment wordt er gewerkt aan een internationale verbinding tussen Barcelona en Perpignan, waardoor er in de toekomst zelfs hogesnelheidstreinen van Madrid naar Parijs kunnen rijden.


« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2011, 19:30:25 pm door 969 »

Offline lucky

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.529
  • Good luck
  • Plaats: Alzira
Wist je dat?
« Reactie #11 Gepost op: 20 augustus 2011, 12:33:11 pm »

Jullie spreken over afwijkende breedte in Spanje , dat klopt .

Doch ook in  Ierland, Portugal, Finland en Rusland zijn ze net als in Spanje , anders van formaat .


Bepaalde series Talgo-rijtuigen hebben automatisch verstelbare wielen zodat de trein langzaam rijdend in een zogenaamde 'Intercambiador' van spoorwijdte kan veranderen. Deze rijtuigen worden gebruikt om directe diensten tussen het Iberisch schiereiland en de rest van Europa te rijden.


De Poolse spoorwegen (PKP) hebben een concurrerend systeem ontwikkeld dat in gebruik is bij de grens tussen Polen en Litouwen en Polen en Oekraïne.


« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2011, 19:33:11 pm door 993 »

Offline Kaly2

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 855
Wist je dat?
« Reactie #12 Gepost op: 20 augustus 2011, 12:54:51 pm »

@ Kees Vis


Aha is dat de reden.


En toen ze de dat zo voorkomen hadden zijn ze intern maar gaan knokken om de tijd door te komen.

Rare jongens die Spanjaarden  8O

Zal historisch wel helemaal niet kloppen maar dat kan ik me nu wel voorloven toch  :D


René


Voorover ik het me nog kan herinneren uit het spoorvervoer werd er (uiteraard) wel van Lok gewisseld maar zette men wagons in met verstelbare assen


« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2011, 19:54:51 pm door 1766 »

Offline lucky

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.529
  • Good luck
  • Plaats: Alzira
Wist je dat?
« Reactie #13 Gepost op: 20 augustus 2011, 13:00:59 pm »

Wist je dat :

-de Tempeliers veel kastelen om en rond Valencia hadden ,die ze als geschenk kregen van de Spaanse adel .

-Godfried Van Bouillon een Tempelier was ?

-Er nog steeds een vertakking is die zich "Tempeliers noemt /


http://www.seti2.nl/index_bestanden/tempeliers.htm


http://www.terugnaardebron.com/forum/index.php?showtopic=1004


http://nl.wikipedia.org/wiki/Tempeliers


Quote (selected)
Christopher Knight en Robert Lomas, twee professoren die verbonden zijn aan de universiteit van Bradford, beiden vrijmetselaars, hebben 14 jaar lang onderzoek gedaan naar bepaalde documenten die ze onder Rosslyn Chapel vonden. Zij dienden rond 1996 een voorstel in om de ruimte onder de kapel te onderzoeken (bijv. met sonarapparatuur); dit voorstel werd gesteund door Historic Scotland.

 De Rosslyn Chapel Trust ging in eerste instantie accoord, maar trok dit later in. Knight en Lomas hebben ontdekt dat er in het plaatsje Kilmartin een aantal Tempeliersgraven en grafstenen te vinden zijn.

 Zij hebben Hiram’s Web opgezet, een website, verbonden aan de universiteit, die toegankelijk is voor iedereen en waar o.a. veel te lezen is over oude vrijmetselaarsrituelen.

http://www.taleofathistle.com/?p=372


« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2011, 20:00:59 pm door 993 »

Offline Kaly2

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 855
Wist je dat?
« Reactie #14 Gepost op: 20 augustus 2011, 13:09:58 pm »

Hm tempeliers.

René, of ik moet me vergissen maar volgens mij verwijst Lucky nu ook al naar je drankgebruik  :?

Vroeg me al af wat ze in de plaatselijke horeka (waar ik een enkele keer kom om een glaasje fris te drinken) bedoelden met René Esponga maar het begint me duidelijk te worden  :D


« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2011, 20:09:58 pm door 1766 »

 

Zoeken in het archief van 175.000 postings! Om te kunnen zoeken, dient u ingelogd te zijn.

Online status

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Advertentie SpanjeMarktplaats.nl

* Poll

Topic bestaat niet.

Kies een kleur



Forumstandaard

Permanent