Makelaarskosten verkoop huis
Dit onderwerp bevat 23 reacties, en is als laatste bijgewerkt door
George van de Rebelleclub 992 dagen geleden.
Dit onderwerp is 66 maal bekeken
Voeg toe aan Favorieten: Deze optie biedt de mogelijkheid een gewenst onderwerp te volgen door deze aan je Favorieten toe te voegen. Je kunt vervolgens je Favorieten raadplegen en wijzigen in je persoonlijke profiel, dat te vinden is in het gebruikersmenu onder "Bekijk profiel" (rechts in het zijpaneel).
Inschrijven e-mail: Deze optie biedt de mogelijkheid een gewenst onderwerp te volgen via e-mail. Bij elk nieuw bericht ontvang je een melding via e-mail. De onderwerpen waarop je bent ingeschreven kun je raadplegen en wijzigen in je profiel ("Bekijk profiel", rechts in het zijpaneel).
| Auteur | Berichten |
|---|---|
| Auteur | Berichten |
| 2 september 2010 om 17:03 #7370 | |
|
Gert Postings: 5 Pego (Alicante) |
<p>Wij spreken binnenkort enkele makelaars over een evt verkoop van ons huis.Wat zijn in Spanje gangbare tarieven voor makelaars ? Wij zijn van plan ons huis bij meerdere makelaars te koop te zetten. |
| 2 september 2010 om 17:25 #80985 | |
|
gallito Postings: 3207 Mijas-Costa & Midden NL |
@Gert Het gangbare tarief is 5% van de verkoopprijs. Het maken van foto’s, advertenties, internet e.d. zijn voor rekening van de makelaar. Daarnaast moet je goed laten vastleggen waar je mee akkoord gaat als er een optie is van een koper, of aanbetaling en die koop gaat niet door. Daar zit vaak een addertje onder het gras. En helemaal ingewikkeld kan het worden als een ‘vreemde’ makelaar erbij betrokken is. Zelf bepalen waar je mee akkoord wilt gaan en je niets wijs laten maken. Jij bent de opdrachtgever en partij in deze. Zo hebben wij het ook geregeld. Daarbij zou ik een advocaat nemen die in deze jouw zaken regelt, t.a.v. de afdracht, belastingen, opzeggingen en verdere papieren. Meerdere makelaars is in Spanje toegestaan. Slim hierin is die makelaars te benaderen die elk een verschillend land als doelgroep in hun bestand hebben. |
| 2 september 2010 om 17:41 #80986 | |
|
SandraV Postings: 666 Granada |
@Gallito, 5% is ook veel. Ik heb alleen maar ervaring in nederland maar daar was het een jaar of 3 geleden 2% en daar kon nog over onderhandeld worden en betaalde ik uiteindelijk 1,4% |
| 2 september 2010 om 17:46 #80987 | |
|
Janus Postings: 980 Benissa |
5a6 procent is in Spanje heel gewoon hoor, in België betaal je ook rond de 4% |
| 2 september 2010 om 17:54 #80990 | |
|
SandraV, in Spanje is 5% gebruikelijk. Sommigen proberen zelfs 10% en het alleenrecht! In NL moet je zelfs betalen voor adverteren en als de verkoop teruggetrokken wordt, moet je ook nog over de brug komen. |
| 2 september 2010 om 18:12 #80993 | |
|
Marcella Postings: 1851 Hondon de los Frailes |
Vroeger 5% NU IS 3 % HÉÉL gebruikelijk.Ik zou er wel voor waken dat er overal dezelfde vraagprijs komt te staan. Dat is voor iederen wel zo duidelijk. Marcella |
| 2 september 2010 om 18:44 #81000 | |
|
Gert Postings: 5 Pego (Alicante) |
In 1999 kochten wij ons eerste huis(je) in Spanje. |
| 2 september 2010 om 18:58 #81004 | |
|
Bestaan er wat dat betreft nog steeds verschillen ? Nog nooit van gehoord. Tip: Zet vooraf de beschrijving van je huis op papier en vergelijk die met welke tekst de makelaar gaat adverteren. Neem een map mee met daarin kopiën van je escretura (simple), je gemeentelijke belastingen, je vaste lasten en je communidadkosten. |
| 2 september 2010 om 19:39 #81007 | |
|
angelina Postings: 404 nederland |
Wij hebben ons huis pas in nederland te koop gezet , de provisie 1 % en sommige 0.75 |
| 2 september 2010 om 19:40 #81008 | |
|
Juan el guapo Postings: 4835 Nigüelas - Valle de Lecrín - Granada |
Het gangbare tarief is 5% van de verkoopprijs. Het maken van foto’s, advertenties, internet e.d. zijn voor rekening van de makelaar.
In NL moet je zelfs betalen voor adverteren en als de verkoop teruggetrokken wordt, moet je ook nog over de brug komen. Lijkt me niet meer dan logisch dat als je de verkoop terugtrekt, je door de makelaar gemaakte kosten als advertentiekosten wél voldoet, die kosten zijn door de makelaar voor jou gemaakt. Over de gespendeerde tijd kun je nog soebatteren. |
| 2 september 2010 om 19:48 #81009 | |
|
Even rekenen ons huis staat voor 600.000.- euro, provisie in nederland 6000 euro, voor hetzelfde huis in spanje dus 30.000.- euro |
| 2 september 2010 om 19:51 #81010 | |
|
Guapo, in Spanje moet je dit van tevoren bespreken met de makelaar, om hier duidelijkheid over krijgen. Het is niet gebruikelijk, maar als een kantoor zich echt heeft uitgesloofd voor je, is het ter overweging. |
| 2 september 2010 om 19:54 #81011 | |
|
Bestaat de mogelijkheid in spanje om een internetmakelaar te nemen om op bepaalde site’s te komen , als je het zelf wilt verkopen. E zijn ook makelaars zonder kantoor, die uitsluitend via internet te werk gaan. Maar ook dan ga je een overeenkomst aan. Privé adverteren kan natuurlijk altijd, maar dan zonder tussenkomst van een makelaar die jou behartigt. |
| 2 september 2010 om 20:59 #81020 | |
|
Wij hebben hier in holland een internetmakelaar genomen, anders kom je niet op funda. |
| 2 september 2010 om 21:46 #81027 | |
|
@Gallito, adverteren zat erbij inbegrepen. Terugtrekken weet ik niet want we hadden toendertijd ons huis heel snel verkocht. |
| 3 september 2010 om 06:43 #81039 | |
|
Hana Marina Postings: 196 Marina Baja |
Ik schrijf al eerder,in andere topic,huis verkopen kost geld,veel geld.We hebben ons ook flink vergist. |
| 3 september 2010 om 07:18 #81040 | |
|
Danielle Postings: 694 Granada |
Ik vind het zeer logisch dat er verschil is tussen Nlse en Spaanse courtage kosten. Het is namelijk ook nogal een andere service. Ik denk dat je qua tijd gerust kunt stellen dat de Spaanse makelaars 5x zoveel tijd kwijt zijn aan een verkoop dan in NL. In Spanje begint het al met het in de verkoop nemen van een huis, de controle van de registratie is vaak gecompliceerder dan in NL waar kadastergegevens gewoon kloppen met de werkelijkheid en eigendomspapieren normaal gesproken ook gewoon in orde zijn. In Spanje hebben verkopers vaak hulp nodig bij het controleren en in orde brengen van deze papieren. Dan ligt het er natuurlijk erg aan in welke regio je werkt en wat voor soort huizen je verkoopt en niet te vergeten in welke prijsklasse. Als de betreffende makelaar ook aan buitenlanders verkoopt is de presentatie vaak ook in meerde talen, dus 4 x beschrijving maken en 4x publiceren etc. Bij verkoopcontract ook in vertaling leveren. De kosten voor het klantencontact zijn ook een stuk hoger door dan in NL omdat je met internationale telefoon- en faxkosten te maken krijgt. Dan het grootste verschil het verkopen; Als je aan buitenlanders verkoopt moet je behalve het huis ook de omgeving verkopen met dus uitgebreide rondleidingen, bezoeken van verschillende dorpen etc. Veel meer extra info per email en telefoon. En vaak kopen ze niet tijdens hun eerste bezoek dus je hebt al gemiddeld 1,5 jaar contact met de bijbehorende bezoeken. In NL hebben makelaars vaak exclusiviteit en staat het adres erbij. De potentiële kopers komen vaak gewoon zelf naar het adres en dan is het alleen een bezichtiging en afhandeling. Ook hebben in NL de klanten geen hulp nodig bij het aanvragen van het NIE nummer, openen bankrekening en het betalen van belastingen en o ja niet te vergeten Vodafone simkaarten en openbaarvervoerlijnformatie, accomodatie en autoverhuur Daarnaast is het een verschil dat je in Spanje niet met exclusiviteit werkt en dus moet incalculeren dat je wel bij elke klant de marketingkosten en tijd kwijt bent aan bezoeken, betaalde advertenties en Internetportaals etc. Maar niet altijd uiteindelijk ook daarvoor betaald wordt. Het is dus logischer als je wél exclusiviteit geeft, dat je dan korting krijgt in plaats van meer betaalt. Tot slot tussen de 3% en de 5% is normaal en ja er zijn goede en slechte! Vraag referenties, dat is altijd de beste tip. |
| 3 september 2010 om 07:23 #81041 | |
|
Danielle Postings: 694 Granada |
O ja wil toch nog even toevoegen n.a.v. de opmerking dat mensen minder betalen als ze zelf de bezichting doen. Ik ben van mening van verkopen een vak is. En dus veel meer dan de klant zoeken en het product laten zien, dan zou iedereen het kunnen en kun je inderdaad slechts investeren in het ´lokken´ van de klant. |
| 3 september 2010 om 07:47 #81042 | |
|
pietmeijers Postings: 6831 Nederland / Spanje |
@Daniella, Kristalheldere uiteenzetting Danielle! Het zijn dan ook slechts de makelaars met deze taakuitoefening die moeilijke tijd kunnen overleven. |
| 3 september 2010 om 08:36 #81043 | |
|
Inderdaad een hele goede uitleg. Ik begrijp nu beter het verschil tussen en Nl en ES. |
| 3 september 2010 om 09:29 #81048 | |
|
Juan el guapo Postings: 4835 Nigüelas - Valle de Lecrín - Granada |
Danielle heeft gelijk, bezichtigen/verkopen is een vak/kunst. Mensen zijn bijv. vaak te emotioneel bij hun eigen huis betrokken. Je moet er tegen kunnen dat bezichtigers zeggen over je trots, de net nieuw gelegde laminaatvloer: “die moet er als eerste uit”. Of je gewijzigde tuin waar je nóg rugpijn van hebt: “dat gaat na de verhuizing plat en we maken er iets fatsoenlijks van”. Zelf heb ik ervaring in de makelaardij in NL (niet in ES) maar ik kan met levendig voorstellen dat het hier veel meer werk is, zeker omdat je vaak geen exclusieviteit hebt en de kans loopt veel uren in de verkoop te steken en daarna geen cent ontvangt omdat een andere makelaar het huis verkoopt. Tja, die uren moet je op een of andere manier ook verdienen. En ze bellen hier de arme makelaardette op, (op haar vrije zaterdagmiddag/avond) met de vraag waar de Carrefour is). Dát is ook werk. |
| 3 september 2010 om 10:56 #81057 | |
|
Maria A. Postings: 87 prov. Almería |
In de afgelopen 7 jaar dat ik voor een makelaar heb gewerkt, hebben wij nog NOOIT commissie gerekend aan een VERKOPER. |
| 3 september 2010 om 11:19 #81060 | |
|
DenHaag Postings: 464 Den Haag/ Jalon/Eindhoven/Venlo |
Maria A, de verkoper betaald de commissie aan de makelaar. De koper betaald een bedrag bij de notaris, dit is de overeen gekomen prijs in die prijs zit de commissie. De makelaar heeft een nota voor de verkoper, deze nota is voor de verkoop en is inclusief btw. |
| 3 september 2010 om 14:30 #81074 | |
|
George van de Rebelleclub Postings: 940 Costa Brava / Maresme |
Tis maar hoe je het bekijkt. De volledige prijs, inclusief de commissie, wordt betaald door de koper. O.k. de verkoper moet die commissie natuurlijk weer afstaan, maar toch, betaald is het door de koper. |
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven!